image/svg+xml Ta mig upp

Shinra Mansion

I Nibelheim finns en stor herrgård, du har varit där när ni för första gången lämnat Midgar och når Kalm och Cloud berättar sin historia för alla. Denna herrgård är känd som Shinra Mansion, och det är en helt valfri del i spelet. Det du kan få här är väldigt värdefullt, så jag rekommenderar att du tar dig tiden och besvärat att följa denna mini-guide.

Hitta lösenordet

Väl inne i herrgården så står du i en stor entré med trappor och många dörrar och rum. Rummen direkt till höger och vänster om dig, de som är öppna och du kan se in i, kan du ignorera. I det vänstra ligger nåt på golvet, det är en lapp som kryptiskt beskriver det jag ändå kommer förklara för dig här i guiden, men du behöver läsa den för en sak – den fjärde koden. Undersök lappen, när du är färdig står det att det är nåt mer skrivit och du frågas om du vill läsa det med, där finner du tre ledtrådar. Tryck nedåt för att pröva markera det osynliga fjärde alternativet så får du det fjärde talet – (4) Right 97.

Gå nu in i den första dörröppningen på vänster sida. Följ korridoren och gå upp i det stora rummet med ett piano, vid pianots bakre övre sida finns en lapp med några siffror på, notera dem – (2) Left 10. Gå över gången till höger och in i rummen på andra sidan. I det övre rummet är en kista med Twin Viper. Det nedre rummet kan du inte nå härifrån, så återvänd nu helt till där du kom in, använd dörren mitt i gången på vägen tillbaka mot pianot så sparar du lite tid. Gå in genom dörren till höger så når du nu kistan du såg förut, den innehåller en Silver M-phone.

Gå tillbaka till rummet där du först kom in i huset och ta trapporna och dörren högst upp till vänster. Här till vänster finns ett runt rum med vapnet Enemy Launcher i en kista. Efter du tagit den så ska du undersöka kistan igen, det står något skrivet på den – (1) Right 36. I rummet ovanför dig står ett kassaskåp, i detta ska du in, men du behöver två tal till koden innan du kan pröva dig på lyckan, så återvänd till det första rummet igen. Spring över gången och in genom dörren till höger. Följ gången uppåt så kommer du in i ett rum med en Magic Source i en kista. Gå tillbaka ut ur detta rum men stanna i korridoren, en golvplanka sitter löst ganska exakt en Cloud-längd nedanför dörren till rummet med kistan. Undersök den för den tredje koden – (3) Right 59. Du har nu hela koden till kassaskåpet.

Kassaskåpet

Återvänd till kassaskåpet (dörren högst upp till vänster i rummet med ingången). Mitt tips är att spara först (bara löp ut på världskartan), du kommer möta en ganska tuff boss här (men få en stark summon – Odin – som belöning, du får också en nyckel som leder till Vincent, en av två hemliga spelbara karaktärer).

Gå till kassaskåpet och undersök det. Välj så alternativet Open the safe. Du får nu möjlighet att slå in en kod som består av fyra delar, varje del är ett tvåsiffrigt tal mellan 00 och 99. Och du har endast 20 sekunder på dig. Koden är då de fyra tal du hittat runt om i huset, men i rätt ordning (den första siffran inom parentes anger ordningen). Det betyder att koden för att öppna kassaskåpet är höger 36, vänster 10, höger 59, höger 97. Du måste alltså starta med att trycka på styrkorset för att gå åt höger tills det att du stannar på talet 36, om du råkar gå för långt (till exempel till 37 eller 38) och då går tillbaka åt vänster så kan du omedelbart ge upp för då är koden misslyckad. Det gäller att nå rätt tal genom att endast trycka åt det håll som anges på koden (vänster eller höger, aldrig blanda). Detta gäller för alla tal i koden. När du står på riktigt tal så trycker du på -knappen för att slå det in, gå så till nästa tal. Slår du in alla rätt (och åt rätt håll) så öppnas kassaskåpet och belöningarna samt bossen kommer fram. Bli inte ledsen om du misslyckas, du har faktiskt oändligt med försök!

Bossmöte

Lost Number

HP 7 000

Dina starkaste attacker, Enemy Skills som Big Guard, Beta, Aqualung är så bra att de är värda en omväg för att få innan striden. Ladda upp allas limits innan striden.

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Lost Number »

Bossen tappar Cosmo Memory, det är ett föremål som du kan lära Reds bästa limit med. Efter striden kan du plocka upp Odin materian samt nyckeln Key to the Basement (det är denna som gör att du kan få Vincent).

Källaren och Vincent

Hela upp dig (och kanske rent av gå ut och spara, trots att det inte kommer några fler bossar nu). Gå sedan till källaren, du hittar nog dit själv med har du glömt så gå bara ut från rummet med kassaskåpet, gå höger och ut i den stora hallen och bara spring över gången till andra sidan och in där. Här går du ned till höger i ett litet rum, till höger till ett nytt rum med en dubbelsäng, och så in i det dolda rummet bakom stenmuren. Här ska du ned för spiralgången och i grottan springer du mot skärmen. Du ser en dörr till höger, den kommer du åt först på nästa bildskärm. Bara gå mot dörren så öppnas den (så länge du har nyckeln från kassaskåpet). Här inne vilar Vincent, i en kista mitt i rummet. Undersök den.

Vincent kastar upp locket och börjar prata med er. Han kommer att ställa er en fråga. För att han ska bli med i ditt gäng så måste du svara rätt. Rätt svar är Talk about Sephiroth, och sedan ska du undersöka kistan igen och på nästa fråga svara Who are you?. Du får nu namnge Vincent. Efter att han en sista gång slänger locket på så ska du bara gå ut genom dörren och gå mot vänster och tillbaka mot trappan som leder upp till herrgården igen, halvvägs dit så kommer Vincent ropa efter er och gå med i ert gäng! Du får chansen att ändra laguppsättningen nu, så varför inte testa Vincent lite?

Labbet

Här har du ett rum med massa böcker och annat spännande. Nede till höger finns två stora provrör du kan undersöka, senare i spelet får du veta vilka som suttit i dessa, just nu kan du bara gissa. Går du upp i gången så träffar du på Sephiroth. Han sticker fort, men först kastar han en materia på Cloud (varför inte liksom). Du kan ta den, det är Destruct. Vidare in i labbet kan du läsa flera olika rapporter (fyra stycken) som ger dig mer bakgrundsinfo om två olika försökspersoner. Intressant…

Du kan nu lämna labbet och herrgården, du har gjort allt.