Kapitel 6 – Junon Area

Mythril Mine

Gå först till höger. Väggen ovanför dig, följ den, så når du snart några vinrankor du kan klättra upp för. Där uppe ligger materian Long Range att ta.

Tips: Gå in i menyn och välj “Order”. Klicka två gånger på någon av dina karaktärer för att flytta personen till vänster eller höger. Är bilden till höger så betyder det att de står bakerst i strid. Dessa personer tar mindre skada, men de gör också mindre i skada. Enda undantaget är om man har långdistansvapen, så som Barret har. Men med materian Long Range så kan man komma runt detta. Till och med Cloud kan stå i den bakre raden och undkomma lite skada men utan att göra mindre i skada på fienden!

Klättra ner igen och gå till höger.

Upp för trappan ska du. På vägen på ett trappsteg till höger ligger en Ether, och i kistan på toppen finner du ett Tent. Återvänd nu till där du kom in i grottan första gången.

Gå till vänster bara några steg så delar sig vägen. Spring här nedåt och direkt in till höger. I återvändsgränden står en kista med en Mind Source. Fortsätt sedan åt vänster tills denna del av grottan tar slut.

Här stöter ni på The Turks igen. Som vanligt inte helt smarta, så de avslöjar vart du ska härnäst för att följa Sephiroth. Efter att de har gått så ska du ta grottan på samma nivå som du står på, ovanför dig. Där inne ligger en Elixir i en kista, och en Hi-Potion på marken. När du tagit dessa så kan du gå tillbaka, klättra upp för vinrankan, och lämna grottan.

Junon Area

När du kommit ut från grottan så står du åter ute på världskartan. Här har du två alternativa “uppdrag” att göra innan du fortsätter att följa efter Sephiroth till Junon.

Valfrihet nummer 1: Framför dig ser du nu Fort Condor. Detta är en helt valfri del i spelet. Om du är intresserad av att blåsa väldigt mycket pengar på ett sidouppdrag som inte påverkar spelet något så har du möjlighet nu. Min personliga mening är att det faktiskt är rätt skoj, så om du har tid och pengar så gör det (du får Magic Comb – bra vapen till Red – om du vinner). Annars ska du fortsätta mot Junon.

Läs mer här <LINK>

NOTES: Fort Condor valfritt, in där o svara ni kan hjälpa dem till vakten. Han löper, följ efter. Klättra rep. Efter repstege prata med gubben vid bord för info, svara att du vill höra på vad han har att säga. Svara “All right” på att ni ska hjälpa dem då han frågar. Sov i sängarna en våning ner till höger (gratis) o spara. Handla om du vill. Upp för stegar o prata med man vid fönster. Sjukt massa info. De behöver pengar – X gil. Sen strid.

Han frågar “Preparations ready?” Då ska du svara “OK, ready” för att slåss. Donera inte. Låt inte dem hantera det (baseras dp op hur mycket du donerat). Han ger tips om vad de anfaller med och vad du borde använda i försvar.

Strid 1:

Första “Many Beast, deploy Attackers”. Kör ut 6 Attackers, 3 Shooters. Gå ner med dem efter deploy så de skyddar de enda tre gångarna (annars är det fyra). Ställ Shooters bakom attackers. Följ med på vad som händer, köp nya trupper om det behövs. Du får tillbaks pengar sen. När alla fiender dött kommer Commander, samla allt du har framför honom. Han gör 60 i skada per slag på en Attacker. Men med många samtidigt ska du bara förlora 2-3 stycken. (se samma info nedan).

Tips: Tryck Cancel då alla meddelanden kommer upp för att slippa förflyttas hela tiden. Använd R1 för att öka farten på spelet.

Jag fick 200 Gil tillbaks per överlevare, oavsett hälsa. (alla tre strider, testade)

  • Attackers och Defenders behöver ibland explicit beordras till anfall
  • Stoner och Catapult kan riktas om! Välj dem och välj “Direction” och ändra riktning. Kan ej flyttas dock.

Condor-info (omskrivas eller behålla den vi har?). Skriv om lite lätt, bättre struktur och små fina tips t.ex.

– Måste ha 4000 på fickan för att kunna starta (donera ej bort dem)

– Select visar kontrollerna

– Enheter rapporterar när de nått ett mål, en fiende, eller dödat en fiende. Tryck O för att komma dit och ge nya order, eller X för att fortsätta där du var (detta kan bli rätt irriterande annars).

* Sjukt detaljerad guide: http://www.gamefaqs.com/ps/197341-final-fantasy-vii/faqs/19004

Cmd. Gran Horn, 2000 HP, lätt (Cross Slash, Flame Thrower (eskill))

– Man kan nästan vinna på 4000, men är tajt

– Placera ut med O, när man startat striden (tryck X sen Yes till “start battle”) kan man ge kommandon till att flytta sig, men då går de till fots, sakta. Kan köpa fler efter strid startat.

– Första strid mest Beasts, några Wyverns (tror 4 st)

– Var uppmärksam vid strid, långdistans bakom, kortdistans framför, alltid i klunga. Stoners längst bak (inte för långt ifrån dock)

– Du får hälften av truppernas värde tillbaka om de överlevt.

(eller är det 200 styck som jag först skrev? http://forums.qhimm.com/index.php?topic=3227.0 ) 200 stämmer

– Var aktiv att rikta om Stoners och Catapults! Behövs ej första gången

– När Commander kommer så se vart han tar vägen, när du vet säkert dra dina mannar dit men behåll en tät klunga där. Slå han sedan med allt du har – samtidigt.

– Commander gör 50 i skada per slag på allt! FEL!

– De 15 000 han har kan du inte röra, de kommer användas i strider då du inte är där. Det kommer ske 6 såna strider i spelet, alltså behöver han få 3000 till innan den sista av dessa strider (se tabell över strider).

http://strategywiki.org/wiki/Final_Fantasy_VII/Fort_Condor

http://www.cavesofnarshe.com/ff7/condor.php

Valfrihet nummer 2: Det finns en gömd spelbar karaktär i detta spel. Om du inte aktivt söker upp denna karaktär och gör rätt saker så får du den inte. Du har nu första chansen att få denna karaktär. Hon heter Yuffie och är en ninja.

NOTES: Yuffie i skog som går ihop med berg på väg till Junon, där det smalnar av (1000 hp? Eskill, summon, hela). SPARA INTE, prata med henne ist först (2,1,2,1,2). Efter fråga 1 gå till henne igen (ej save) o prata. Hon heter Mystery Ninja i striden.

(Kan dyka upp i alla skogar efter Mythril Mines, tar ibland många strider att få fram henne – ett par timmar för mig denna gång, andra gånger kom hon nästan direkt)

Läs mer här <LINK>

Oavsett vilka av dessa extra uppdrag du gör så ska du till slut fortsätt mot Junon. Ta upp stora kartan med Start-knappen om du är vilse så ser du tydligare vart allt ligger och vart du kan gå. Staden ser ut som en stor kanon som pekar ut i havet från en klippa, den ligger västerut från Mythril Mine. Det är ett litet stycke att springa, så förbered dig på några strider.

Nedre Junon

Framme och inne i denna stad så ser allt grått och trist ut. Det händer inte så mycket heller. Du kan handla i butiken, men annars finns inget mer av intresse här, just nu. Vakten längst in i staden släpper inte dig upp till Övre Junon via hissen han vaktar. Ta och gå till stranden istället, du kommer dit genom en liten väg som leder nedåt mellan de första två husen i nederkanten på staden.

Här står en liten flicka som direkt gör det klart för er att hon inte gillar er. För att göra saker bättre så attackerar då en mäktig boss – Bottomswell.

Bottomswell

Han är lite svår men Flame Thrower eskill, Choco/Mog och limits är bra. Bubblorna är jobbiga som fan (drar liv från en), anfall dem (ej personen, välj rätt!!! lätt välja fel) med magi så försvinner de. Gjorde du Fort Condor-grejen så har nu Red ett väldigt bra vapen, ha Long Range-materian på honom. Missa inte att alla behöver vara långdistansare för att kunna användas till annat än limits, summons, support och helning i denna strid. Barret är bra att ha t.ex. (långdistansare).

Efter striden ska du ge henne CPR (hjärt- och lungräddning / konstgjord andning / mun-mot-mun). Du kan inte misslyckas med detta, det bara är lite irriterande styrning och tar tid. Tryck på FYRKANT så börjar Cloud att sakta dra luft (tålamod, det syns inte först), sen igen för att blåsa ut luften i flickans lungor. Du behöver fylla mätaren nästan hela vägen upp 5-6 gånger innan hon vaknar till liv, men trycker du på FYRKANT för sent för att släppa ut luften så tappar Cloud andan och måste börja om igen.

När hon är vid liv så kan ni gå upp från stranden och in i byn igen. Här nere till höger (det första huset med den gamla tanten utanför då du kom in i Junon) så får ni sova hos en tant. När ni sovit så hör du en ny marsch-musik spelas i bakgrunden och Tifa kommer in och väcker dig. Alla andra står utanför och väntar.

Fort Condor – strid 2: Ni kan nu nå strid 2 på Fort Condor, kan få Peace Ring, bra accessory. Cloud måste dock springa hela vägen själv. “The Barbarians are mixed this time. Set up for a balanced-attack or we’ll be in trouble” säger han. Över 20 stycken är de också. Du behöver Attackers (mot de grön-röda fyrbenta kryparna), Defenders (mot de röda tvåbenta – Barbarians), och Shooters (mot flygarna). Katapulter är svåra att träffa, stenrullare är bättre IMO. Repairers är väldigt bra! Jag köpte folk för runt 8000. Tre av allt till höger, en av allt + repair + 2 stoner + 1 cata i mitten, 2 stoners, repairer, en av allt till vänster. Fyllde inte på med mycket annat. Helade. Väntade ut alla. Anföll specifikt det alla var bäst mot, en åt gången. Alla på Commander sen samtidigt med Stoners etc. 14 överlevde sen.

Slåss du mot Commander i vanlig strid, trots att du vinner, så får du inte det Item du annars skulle fått om du vann striden vanligt (i minispelet).

Gå till dina kamrater nedanför den långa trappan upp till ett av husen mitt i byn. Gå upp för trapporna så kommer Priscilla (flickan du just räddade) ner till dig och tackar. Hon ger dig Shiva, en stark ny summon materia som gör is-baserad skada på alla fiender. Efter lite vidare diskussion så får Cloud ett lite läskigt uppdrag, och alla andra i gänget prövar gömma sig. Du ska då gå ner till stranden. Prata med Priscilla så får du en speciell visselpipa som hennes delfin Mr. Dolphine lyssnar till för att utföra väldigt höga hopp. Det ska hjälpa dig komma upp till Övre Junon.

När du varit i vattnet med honom men innan du visslat nåt så kan du komma åt en tredje strid i Fort Condor … om du orkar. Man får dock bara 3 Ether denna gång. Bara simma ut ur vattnet, mot flickan, så frågar hon om du vill lämna vattnet.

På en annan sajt står det “Direkt efter du fått visslan”, så kanske man kan välja “I’ll pass” och slippa bada innan. Ej testat!

Tredje striden så säger han samma som andra, mixat med allt. Så samma strategi. Du får tre “Tincture” (som är 3 Ether).

Jag la runt 8000 på denna strid, hade 14 vid liv sen. Sålde Ether för att få råd.

  • Cloud är själv

http://www.supercheats.com/guides/final-fantasy-vii/harbor-junon-harbor/

När hon frågar om du vill göra detta eller ej så får du tre alternativ. Hör fler detaljer, “Sure” (för att säga ja till att göra detta), eller “I’ll pass” för att skippa detta. För att fortsätta i spelet så måste du dock höra på henne – så välj “Sure”.

Cloud är nu ute i vattnet med Mr. Dolphine. Blås i visselpipan med FYRKANT för att han ska simma till dig och kasta upp dig mot stålbjälken högt där uppe. Detta är ganska krångligt och man får pröva flera gånger och justera vart Cloud ligger i vattnet efter varje gång tills det att man landar rätt uppe på bjälken.

Expertens tips! Vill du komma upp lite lättare? Rör dig inte alls i vattnet, bara blås i visselpipan direkt du kan (med FYRKANT). Du missar och landar långt ner på skärmen. Rör dig fortfarande inte (viktigt!) utan blås ytterligare en gång i visselpipan. Denna gång landar du uppe på stålbjälken. Busenkelt!

Spring upp längs bjälken och klättra sedan vidare upp för stegen så når du Övre Junon.

Övre Junon

Du är nu under ett gigantiskt luftskepp, spring under det mot skärmen/kameran. Fortsätt vänster mot den gula lilla lådan (som ser ut som en kista) ut på en stor plattform. Detta är en hiss. Tryck på lådan så åker du ner en våning. Spring du rakt nedåt så finner du en liten ingång.

Du misstas för att vara soldat och ombes att omedelbart byta om till uniform. Gå in i omklädningsrummet där soldaten håller upp dörren (du kan inte fly från detta). Väl där inne så gå till skåpet längst till vänster och undersök det och välj att byta om för att hoppa i uniformen. Då löper två andra soldater in i rummet, men var bara lugn, de vill bara hjälpa dig att öva. Öva lite på att lägga ditt vapen på axeln och att gå. Säg till soldaten i rött då du är färdig.

Alla löper nu ut, för ni är självklart försenade till en viktig parad. Du ska då följa efter dem, men om du utanför omklädningsrummet följer korridoren vidare upp till höger så finner du en sparningspunkt. Eftersom det är några lite kniviga saker som ska utföras inom kort, med riktigt bra belöningar om du gör allt rätt, så rekommenderar jag dig starkt att spara.

Gå ut på gatan i Junon och paraden är borta. En vakt föreslår en genväg genom en gränd och springer dit, följ efter och prata med officeren och gå genom gränden. På andra sidan visar de hur du ska springa till höger, sedan ner, och gå i takt med de andra i den sista raden där det bara är två soldater. Klarar du att följa officerens kommando och hålla takten perfekt så kan du få upp till 5000 Gil. I värsta fall en Grenade.

Parad – tittarsiffror och belöning:

0-29% – 1 st “Grenade”

30-39% – 6 st “Potion”

40-49% – 6 st “Ether” (kan säljas för 750 Gil per styck)

50%+ – 5000 gil

Det är lite svårt att få över 50%, men övning ger färdighet. Ett tips är att börja springa direkt officeren ger kommando (spring inte innan!), men spring bara en bit till höger. Spring sen ner då du ser raden med två stycken, spring ikapp dem, använd korta snabba tryck på CIRKEL för att komma i en rät linje med de andra. Håll sen jämn fart med de andra (och få högre tittarsiffror). Det viktigaste är att gå i perfekt linje med de andra soldaterna.

Efter Rufus och Heidegger gått så får du en utskällning. Oavsett vad du svarar så skickas du till omklädningsrummet för lite övning. Öva tills du känner att du förstår systemet. Officeren säger vilken knapp du ska trycka och då ska du försöka repetera det så fort du kan, men utan att trycka fel så klart. Även här kommer du senare belönas med bonusar vid höga poäng.

Shoppingrunda i Junon

Gå ut i korridoren igen (spara om du vill) och ut på Junons gator. Du ska till hamnen för att komma vidare, men på vägen dit kan du undersöka alla hus och affärer i Junon. En massa bra saker väntar!

Ute på gatan så har du butiker att besöka. Den första, med mannen utanför, är en Materia-affär. Här för du tag på två nya materia, Seal och Revive (den sistnämnda gör att du kan återuppliva vänner utan Phoenix Down!). Sälj några Ether om du inte har råd.

I nästa dörr på samma gata är en Item-affär. Och dörren med hunden leder in vidare till en stor byggnad. Går du in här (inte upp för trapporna) så löper en man omkring. I det högra hörnet lyser det grönt, där bakom väggen står en soldat. Prata med honom så låter han dig gå genom dörren. Här nere kan du prata med alla för att lära dig mer om spelets system och styrning. Men viktigast är det nedre högra hörnet, där ligger den andra av spelets endast fyra Enemy Skill-materior. Förhoppningsvis har du nu två stycken totalt.

Lämna källaren och ta nu trapporna upp i samma bygg. Här i rummet direkt vid sidan av trappan på andra våningen får du plocka på dig en Luck Source, en Mind Source, och en “1/35 Soldier” (ett kul men egentligen helt oanvändbart föremål). Upp på tredje våningen finner du en Guard Source och en Power Source. Lämna sen byggnaden och gå ut på gatan igen.

Går du in i gränden så kommer du direkt in i en byggnad istället. Ner för trapporna är en bar, Rude är där, men han ser inte vem du är. Vapenaffären på marknivå säljer en del vapen som kan vara värt att kolla in. Men han säljer inget till dig om hans larm på golvet går av.

Alarm? Jag är tyvärr osäker på varför alarmet är aktiverat, och jag vet inte hur man stänger av det. Sökningar på internet ger mig inget direkt svar heller. Kanske för att jag besökte Beginners Hall innan vapenaffären? Eller måste man kanske besöka denna affär innan första paraden?

http://www.gamefaqs.com/ps/197341-final-fantasy-vii/answers/293016-ff7-junon-weapon-shop-troubles 

Lämna byggnaden och följ gatan ner till vänster till nästa skärm. Spring vidare där in i tunneln. Där när du kommer in i en smal grå väg så ska du bara ut den kortaste vägen framför dig, bry dig inte om att springa ner till vänster (det är låst där). Spring vidare istället och snart kommer du till nästa del av staden med fler affärer och byggnader.

I första byggnaden är en bar med Tseng, Reno och Elena. Du kan inte göra nåt speciellt här. I andra byggnaden finns ett Inn för 30 Gil och en sparningspunkt. En trappa upp ligger en Materia-affär (prata med tjejen i dörröppningen för att få komma in) med lite skum marknadsföringsteknik. En trappa upp har du sista våningen med en butik som säljer två saker: Silver Glasses (ett Accessory/tillbehör som skyddar mot “Darkness”-status), och Headband (ett som skyddar mot “Sleep”-status).

Nu kan du lämna denna byggnad och gå in i nästa. I rummet vid sidan av den lata soldaten har du en Speed Source på golvet. På övervåningen finns en till “1/35 Soldier” på golvet. I sista byggnaden ute på huvudgatan är en vapenaffär, tyvärr med bara rätt dåliga saker. Så spring vidare till slutet av gatan istället för att fortsätta jakten på Sephiroth.

På nästa skärm ska du utföra ett antal manöver för Rufus. Blir han imponerad så får du bättre belöning än annars. Varje kommando du ska utföra annonseras av din officerare, och du har några millisekunder på att göra exakt det han ber om för att du ska få poäng (10 poäng), och 30 poäng för slutmanövern. Det är viktigare att trycka rätt än snabbt, men absolut viktigast är att stå åt samma håll som de andra, gör du inte det så får du inga poäng. Men, oavsett hur det går för dig så kommer du att få något.

  • 0-50 – Silver Glasses (accessory)
  • 60-90 – HP plus (materia)
  • 100+ – Force Stealer (vapen till Cloud)

Nu ska du gå ombord på båten för att komma vidare, mot Costa del Sol.

Navigation: