Kapitel 6 – Junon Area

Mythril Mine

Gå först till höger. Väggen ovanför dig, följ den, så når du snart några vinrankor du kan klättra upp för. Där uppe ligger materian Long Range att ta.

Tips

Long Range och bakersta raden

Gå in i menyn och välj Order. Klicka två gånger på någon av dina karaktärer för att flytta personen till höger – denne står nu bakerst i strid. Dessa personer tar mindre skada av fienden, men de gör också mindre i skada. Enda undantaget är om man har långdistansvapen, så som Barret har. Men med materian Long Range så kan man komma runt detta. Till och med Cloud kan stå i den bakre raden och undkomma lite skada men utan att göra mindre i skada på fienden!

Klättra ner igen och gå till höger. Upp för trappan ska du. På vägen på ett trappsteg till höger ligger en Ether, och i kistan på toppen finner du ett Tent. Återvänd nu till där du kom in i grottan första gången.

Enemy Skill

Flame Thrower

Eldbaserad attack kan läras här av en flygande drake kallad Ark Dragon. Attacken anfaller på bara en åt gången. Draken finns endast i rummet där du finner en Ether och ett Tent, eller i rummet där du finner en Elixir och en Hi-Potion.

Gå till vänster bara några steg så delar sig vägen. Spring här nedåt och direkt in till höger. I återvändsgränden står en kista med en Mind Source. Fortsätt sedan åt vänster tills denna del av grottan tar slut.

Här stöter ni på The Turks igen. Som vanligt inte helt smarta, så de avslöjar vart du ska härnäst för att följa Sephiroth. Efter att de har gått så ska du ta grottan på samma nivå som du står på, ovanför dig. Där inne ligger en Elixir i en kista, och en Hi-Potion på marken. När du tagit dessa så kan du gå tillbaka, klättra upp för vinrankan, och lämna grottan.

Gömd karaktär

Yuffie Kisaragi

Det finns två gömda spelbara karaktärer i detta spel. Den första kan du möta nu, hon heter Yuffie. Hon är en ninja som jagar i skogen. Bara gå i en skog på världskartan så har du en liten chans att möta henne i strid. Läs mer på länken ovan.

Junon Area

När du kommit ut från grottan så står du åter ute på världskartan. Här har du för första gången väldigt mycket mer frihet att välja vägen vidare. Du ska följa efter Sephiroth till Junon för att komma vidare i spelet, men i rutorna intill kan du läsa om både ett extra minispel (som kan ge dig Magic Comb, ett bra vapen till Red), samt en helt ny karaktär du kan hitta.

Sidequest

Fort Condor

I detta minispel (som kan spelas många gånger under spelets gång) ska du försvara Fort Condor mot Shinras anfall. Dessa anfall sker med jämna mellanrum under spelets gång (vi meddelar dig i guiden när nya strider kommer). Du spelar spelet genom att köpa soldater för Gil, placera ut dem på ett stridsfält, och så flytta runt dem och ge kommandon för att försvara staden från en anfallande styrka som sakta men säkert avancerar mot din bas. Vinner du så får du olika belöningar av de som bor där. Det är lite dyrt, och tar lite tid, men pröva det och om du gillar det så är det ett fint avbrott från storyn.

Lär dig allt om hur Fort Condor-minispelet fungerar

Enemy Skill

White Wind

Zemzelett här har White Wind som är en enemy skill som helar hela laget baserat på kastarens nuvarande HP. För att få fienden att kasta den på er måste du få den i status Confused, eller använda commandon “Manip.” på den (fås senare i spelet från en materia).

Skulle du skippa besöket i Fort Condor så kan du ändå komma tillbaks senare och hjälpa till i de andra striderna. Oavsett vad du bestämmer dig för att göra så ska du fortsätta mot Junon (använd våra kartor för att hitta, eller ta upp den stora världskartan i spelet med -knappen).

Junon ser ut som en stor kanon som pekar ut i havet från en klippa, den ligger västerut från Mythril Mine. Det är ett litet stycke att springa, så förbered dig på några strider.

Nedre Junon

Framme och inne i denna stad så ser allt grått och trist ut. Det händer inte så mycket heller. Du kan handla i butiken, men annars finns inget mer av intresse här, just nu. Vakten längst in i staden släpper inte dig upp till Övre Junon via hissen han vaktar. Ta och gå till stranden istället, du kommer dit genom en liten väg som leder nedåt mellan de första två husen i nederkanten på staden.

Här står en liten flicka som direkt gör det klart för er att hon inte gillar er. För att göra saker bättre så attackerar då en mäktig boss.

Bossmöte

Bottomswell

HP 2 500Svagheter WindStark mot Earth, Gravity

Han är lite svår men Flame Thrower eskill, Choco/Mog och limits är bra. Bubblorna är jobbiga som fan (drar liv från en), anfall dem (ej personen, välj rätt!!! lätt välja fel) med magi så försvinner de. Gjorde du Fort Condor-grejen så har nu Red ett väldigt bra vapen, ha Long Range-materian på honom. Missa inte att alla behöver vara långdistansare för att kunna användas till annat än limits, summons, support och helning i denna strid. Barret är bra att ha t.ex. (långdistansare).

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Bottomswell »

Efter striden ska du ge henne CPR (hjärt- och lungräddning / konstgjord andning / mun-mot-mun). Du kan inte misslyckas med detta, det bara är lite irriterande styrning och tar tid. Tryck på så börjar Cloud att sakta dra luft (tålamod, det syns inte först), sen igen för att blåsa ut luften i flickans lungor. Du behöver fylla mätaren nästan hela vägen upp 5-6 gånger innan hon vaknar till liv, men trycker du på för sent för att släppa ut luften så tappar Cloud andan och måste börja om igen.

När hon är vid liv så kan ni gå upp från stranden och in i byn igen. Här nere till höger (det första huset med den gamla tanten utanför då du kom in i Junon) så får ni sova hos en tant. När ni sovit så hör du en ny marsch-musik spelas i bakgrunden och Tifa kommer in och väcker dig. Alla andra står utanför och väntar.

Sidequest

Fort Condor – Strid 2

Ni kan nu nå den andra striden på Fort Condor. Vinner du den så får du Peace Ring, ett bra accessory. Cloud måste dock springa hela vägen själv.

Gå till dina kamrater nedanför den långa trappan upp till ett av husen mitt i byn. Gå upp för trapporna så kommer Priscilla (flickan du just räddade) ner till dig och tackar. Hon ger dig Shiva, en stark ny summon materia som gör is-baserad skada på alla fiender. Efter lite vidare diskussion så får Cloud ett lite läskigt uppdrag, och alla andra i gänget prövar gömma sig. Du ska då gå ner till stranden. Prata med Priscilla så får du en speciell visselpipa som hennes delfin Mr. Dolphine lyssnar till för att utföra väldigt höga hopp. Det ska hjälpa dig komma upp till Övre Junon.

Sidequest

Fort Condor – Strid 3

Efter att ha gått ut i vattnet första gången så kan du gå upp igen och återvända helt till Fort Condor för en tredje strid.

När hon frågar om du vill göra detta eller ej så får du tre alternativ. Hör fler detaljer, Sure (för att säga ja till att göra detta), eller I’ll pass för att skippa detta. För att fortsätta i spelet så måste du dock höra på henne – så välj Sure.

Expertens tips!

Kom upp busenkelt

Vill du komma upp lite lättare? Rör dig inte alls i vattnet, bara blås i visselpipan direkt du kan (med ). Du missar och landar långt ner på skärmen. Rör dig fortfarande inte (viktigt!) utan blås ytterligare en gång i visselpipan. Denna gång landar du uppe på stålbjälken!

Cloud är nu ute i vattnet med Mr. Dolphine. Blås i visselpipan med för att han ska simma till dig och kasta upp dig mot stålbjälken högt där uppe. Detta är ganska krångligt och man får pröva flera gånger och justera vart Cloud ligger i vattnet efter varje gång tills det att man landar rätt uppe på bjälken.

Spring upp längs bjälken och klättra sedan vidare upp för stegen så når du Övre Junon.

Övre Junon

Du är nu under ett gigantiskt luftskepp, spring under det mot skärmen/kameran. Fortsätt vänster mot den gula lilla lådan (som ser ut som en kista) ut på en stor plattform. Detta är en hiss. Tryck på lådan så åker du ner en våning. Spring du rakt nedåt så finner du en liten ingång.

Du misstas för att vara soldat och ombes att omedelbart byta om till uniform. Gå in i omklädningsrummet där soldaten håller upp dörren (du kan inte fly från detta). Väl där inne så gå till skåpet längst till vänster och undersök det och välj att byta om för att hoppa i uniformen. Då löper två andra soldater in i rummet, men var bara lugn, de vill bara hjälpa dig att öva. Öva lite på att lägga ditt vapen på axeln och att gå. Säg till soldaten i rött då du är färdig.

Alla löper nu ut, för ni är självklart försenade till en viktig parad. Du ska då följa efter dem, men om du utanför omklädningsrummet följer korridoren vidare upp till höger så finner du en sparningspunkt. Eftersom det är några lite kniviga saker som ska utföras inom kort, med riktigt bra belöningar om du gör allt rätt, så rekommenderar jag dig starkt att spara.

Gå ut på gatan i Junon och paraden är borta. En vakt föreslår en genväg genom en gränd och springer dit, följ efter och prata med officeren och gå genom gränden. På andra sidan visar de hur du ska springa till höger, sedan ner, och gå i takt med de andra i den sista raden där det bara är två soldater. Klarar du att följa officerens kommando och hålla takten perfekt så kan du få upp till 5000 Gil. I värsta fall en Grenade. Här är alla belöningar:

  • 0-29% – 1 st Grenade
  • 30-39% – 6 st Potion
  • 40-49% – 6 st Ether (kan säljas för 750 Gil per styck)
  • 50%+ – 5000 gil

Det är lite svårt att få över 50%, men övning ger färdighet. Ett tips är att börja springa direkt officeren ger kommando (spring inte innan!), men spring bara en bit till höger. Spring sen ner då du ser raden med två stycken, spring ikapp dem, använd korta snabba tryck på för att komma i en rät linje med de andra. Håll sen jämn fart med de andra (och få högre tittarsiffror). Det viktigaste är att gå i perfekt linje med de andra soldaterna.

Efter Rufus och Heidegger gått så får du en utskällning. Oavsett vad du svarar så skickas du till omklädningsrummet för lite övning. Öva tills du känner att du förstår systemet. Officeren säger vilken knapp du ska trycka och då ska du försöka repetera det så fort du kan, men utan att trycka fel så klart. Även här kommer du senare belönas med bonusar vid höga poäng.

Shoppingrunda i Junon

Gå ut i korridoren igen (spara om du vill) och ut på Junons gator. Du ska till hamnen för att komma vidare, men på vägen dit kan du undersöka alla hus och affärer i Junon. Detta är helt valfritt, men en massa bra saker väntar! Scrolla ner till rubriken “Hamnen” om du vill skippa detta.

Ute på gatan så har du butiker att besöka. Den första, med mannen utanför, är en Materia-affär. Här för du tag på två nya materia, Seal och Revive (den sistnämnda gör att du kan återuppliva vänner utan Phoenix Down!). Sälj några Ether om du inte har råd.

I nästa dörr på samma gata är en Item-affär. Och dörren med hunden leder in vidare till en stor byggnad. Går du in här (inte upp för trapporna) så löper en man omkring. I det högra hörnet lyser det grönt, där bakom väggen står en soldat. Prata med honom så låter han dig gå genom dörren. Här nere kan du prata med alla för att lära dig mer om spelets system och styrning. Men viktigast är det nedre högra hörnet, där ligger den andra av spelets endast fyra Enemy Skill-materior. Förhoppningsvis har du nu två stycken totalt.

Lämna källaren och ta nu trapporna upp i samma bygg. Här i rummet direkt vid sidan av trappan på andra våningen får du plocka på dig en Luck Source, en Mind Source, och en “1/35 Soldier” (ett kul men egentligen helt oanvändbart föremål). Upp på tredje våningen finner du en Guard Source och en Power Source. Lämna sen byggnaden och gå ut på gatan igen.

Går du in i gränden så kommer du direkt in i en byggnad istället. Ner för trapporna är en bar, Rude är där, men han ser inte vem du är. Vapenaffären på marknivå säljer en del vapen som kan vara värt att kolla in. Men han säljer inget till dig om hans larm på golvet går av.

Lämna byggnaden och följ gatan ner till vänster till nästa skärm. Spring vidare där in i tunneln. Där när du kommer in i en smal grå väg så ska du bara ut den kortaste vägen framför dig, bry dig inte om att springa ner till vänster (det är låst där). Spring vidare istället och snart kommer du till nästa del av staden med fler affärer och byggnader.

I första byggnaden är en bar med Tseng, Reno och Elena. Du kan inte göra nåt speciellt här. I andra byggnaden finns ett Inn för 30 Gil och en sparningspunkt. En trappa upp ligger en Materia-affär (prata med tjejen i dörröppningen för att få komma in) med lite skum marknadsföringsteknik. En trappa upp har du sista våningen med en butik som säljer två saker: Silver Glasses (ett Accessory/tillbehör som skyddar mot “Darkness”-status), och Headband (ett som skyddar mot “Sleep”-status).

Nu kan du lämna denna byggnad och gå in i nästa. I rummet vid sidan av den lata soldaten har du en Speed Source på golvet. På övervåningen finns en till “1/35 Soldier” på golvet. I sista byggnaden ute på huvudgatan är en vapenaffär, tyvärr med bara rätt dåliga saker. Så spring vidare till slutet av gatan istället för att fortsätta jakten på Sephiroth.

Hamnen

På nästa skärm ska du utföra ett antal manöver för Rufus. Blir han imponerad så får du bättre belöning än annars. Varje kommando du ska utföra annonseras av din officerare, och du har några millisekunder på att göra exakt det han ber om för att du ska få poäng (10 poäng), och 30 poäng för slutmanövern. Det är viktigare att trycka rätt än snabbt, men absolut viktigast är att stå åt samma håll som de andra, gör du inte det så får du inga poäng. Oavsett hur det går för dig så kommer du att få något.

  • 0-50 – Silver Glasses (accessory)
  • 60-90 – HP plus (materia)
  • 100+ – Force Stealer (vapen till Cloud)

Nu ska du gå ombord på båten för att komma vidare, mot Costa del Sol.

Navigation: