image/svg+xml Ta mig upp

Kapitel 4 – Shinra HQ

Shinra HQ – Våning 60

Missa inte

Stjäl Hardedge

Hardedge är ett bra svärd till Cloud. Det kan du stjäla av fienden SOLDIER:3rd som kan dyka upp här i Shinra-byggnaden.

Spring här till övervakningsrummet till vänster. Det är ända vägen vidare. Detta är lite knepigt men du ska springa förbi alla statyerna utan att bli sedd av vakterna bakom dem. När vakterna springer/byter plats så kan de inte se dig, så det är då du ska passa på. Men var snabb och lär dig deras rörelsemönster först. Du ska kunna börja springa någon millisekund innan vakterna börjar röra sig, och det är endast den mittersta öppningen (på båda sidorna) som alltid är bevakad, öppningarna på sidorna är ibland obevakade så vänta gärna på din chans. Du måste inte hålla dig nära statyerna, och din arm kan sticka ut lite utan att de upptäcker dig.

Först ska du styra Cloud till mitten. De första vakterna rör sig sakta så det är ganska lätt. Sen ska du med -knappen vinka fram Barret och sen Tifa. Efter det ska du styra Cloud förbi de sista två vakterna, och dessa rör sig mycket snabbare så var uppmärksam.  

Upptäcks ni av vakterna så blir det en strid mot två seglivade Mighty Grunt som anfaller er från varsin sida, och du måste börja om helt från början igen med smygandet. Du kan bli upptäckt av vakterna fyra gånger sedan kommer de helt försvinna från denna våning så att du kan gå till trapporna utan att upptäckas.

När du tagit dig förbi vakterna på ett eller annat sätt så kan du ta trapporna upp till våning 61.

Shinra HQ – Våning 61

Gå ner mot hissarna i det stora rummet så kommer du se en man gåendes i en ljuslila kostym. Prata med han så får du två alternativ, välj det nedersta – – så ger han dig Keycard 62.

Shinra HQ – Våning 62 – Domino

Till vänster på denna våning går en man omkring inne i ett rum, med en man klädd i vitt utanför. Mannen i vitt är Hart, och den andra mannen är Domino, borgmästaren i Midgar. Prata med Domino så säger han att han kan ge dig sitt nyckelkort, om du gissar rätt på hans lösenord. Du får chansa på alla alternativ, så det är ganska lätt egentligen, men lyckas du på första försöket så får du en mycket bättre belöning som bonus. Lösenordet väljer han slumpmässigt första gången du pratar med honom, så varje gång du spelar om spelet så är det ett nytt lösenord.

För att gissa rätt på första försöket så kan du köpa tips av Hart. Men det är dyrt, han tar 500 Gil för det första, 1000 Gil för det andra, 2000 Gil för det tredje, och så vidare. Och alla de tips han ger dig kommer jag ändå ge dig här i guiden – gratis!

Hjälp

Fuska till dig rätt lösenord?

Är du lat? Man kan “fuska” sig till rätt svar genom att först prata med borgmästaren, hans lösenord är nu lagrat i spelets minne och kommer inte ändras. Ta då hissen ner och spara så sparas lösenordet också på ditt minneskort. Åk sen upp igen och chansa på alla alternativ tills du får veta lösenordet, starta då om spelet och ladda din senaste sparning. Nu kan du gissa rätt på första försöket – enkelt.

Nyckeln är att leta efter böcker i de fyra rummen. I varje rum finns sex böcker (två på varje bokhylla, en till vänster och en till höger). Du ska leta efter den bok som inte platsar in i just det rummet (utanför rummet står det vad det ska finnas för typ av böcker där inne). Notera på en lapp hela titeln på alla de fyra böckerna (en i varje rum som sagt) du hittar tillsammans med den inledande siffran. Kom ihåg att de böcker man finner alltid är slumpvis valda för varje gång man spelar, så du måste göra detta själv.

Gå först in i rummet med gula bokhyllor – Urban Planning står det på skylten utanför. Här inne finns alltså böcker om staden Midgar. Jag hittade där till exempel boken 16 Modern history of Midgar space program vol. 1 som uppenbart står fel, så jag noterar ner detta på en bit papper. Sen går jag till de blå bokhyllorna – Scientific Research. Där fann jag denna gång två böcker som jag var osäker på om de hörde dit, så jag skrev ner bägge – 14 The Ancients in History och 4 Ranks and extended use of Mako weaponry.

Rummet med gröna bokhyllor tillhör forskning om rymden, och det sista med rosa bokhyllor tillhör fred- och vapenforskning. När du funnit dina fyra felplacerade böcker så ska du analysera deras titlar. Siffran indikerar en bokstav i titeln som är en av de fyra bokstäverna i lösenordet. Börja från vänster och hoppa över alla mellanrum. I mina exempel så ser vi att 16 Modern history of Midgar space program vol. 1 betyder att vi ska ta den 16:e bokstaven ur den titeln, och det är bokstaven “M” (alla mellanrum ignoreras). I nästa rum fann jag två böcker, titeln 14 The Ancients in History gav mig bokstaven “H”, och titeln 4 Ranks and extended use of Mako weaponry gav mig bokstaven “K”. Jag var osäker på vilken som egentligen var den felaktiga boken, men efter att ha hittat de andra två böckerna så visste jag att det måste vara den andra av de två böckerna som var den som gav ledtråden till lösenordet. För då har jag fyra bokstäver och tillsammans ska de bilda ett av de ord som borgmästaren låter dig gissa på. I mitt fall var lösenordet MAKO (men det ändras som sagt varje gång man spelar).

Gissar man rätt på första försöket så får man en Elemental-materia, på andra försöket får man en Elixir, på tredje en Ether, och på fjärde en Potion. Behöver man fler försök så får man ingen bonus, men man får alltid nyckelkortet – Keycard 65.

Shinra HQ – Våning 63

Ta trapporna till nästa våning, eller hissen. Du kan nå våning 64 och 65 nu också, och vill du dra direkt dit så scrolla bara förbi detta avsnitt. Detta rum är valfritt, men innehåller flera bra föremål.

Börja med att gå till datorn i rummet längst ner till höger, pilla på den för att starta detta lilla minispel. Du får bara öppna tre av dörrarna ute i korridorerna, dörrarna in till rummen räknas inte. Tricket är att få med sig alla tre “Coupons” här för att få alla tre föremål i slutet. Får du inte alla så kan du alltid pilla på datorn igen för att få börja om från början.

Följ kartan till A Coupon i rummet längst uppe till vänster, du ska bara behöva låsa upp två dörrar för detta – markerade 1 och 2. Kryp sen upp i ventilationstrumman och kryp två gånger åt vänster (upp i mitten) och ner där för att ta B Coupon. Gå ut här och gå till vänster, lås upp dörr nummer 3 så kommer du åt C Coupon. Återvänd till rummet du fick “B Coupon” i och kryp upp i ventilationstrumman igen och kryp nu ända till höger så kommer du ner till datorn där du startade allt.

Välj att lösa in föremålen (väljer du av misstag Clear all så måste du göra om allt igen). Fick du alla så får du en Star Pendant (Accessory som skyddar mot Poison), en Four Slots (klen rustning, men med fyra materia-platser), och en All-materia. Du är nu klar på denna våning.

Shinra HQ – Våning 64

Visste du att

En megafon?

Till vänster i den bakre raden av skåp i omklädningsrummet finner du en Megaphone. Cloud vill inte ta den för han förstår inte vad den är till – synd, för det är en kommande medlems bästa vapen! Men lugn, du kan få den senare i spelet.

Här finner du också en valfri våning. Rummet nere i mitten (framför hissarna) innehåller en gul och en blå automat att köpa energidryck i. Betalar du 250 Gil så kommer maskinen äta upp dina pengar och du kan inte få dem tillbaka, men om du slår en gång på maskinen efter det så ska du långt senare i spelet kunna komma tillbaks hit för att få två bra föremål – en Mind Source och en Speed Source (de är väldigt sällsynta och höjer din karaktärs stridsvärden, så jag tycker de lätt är värda några Gil).

Rummet till vänster innehåller en sparningsplats och du kan också vila på någon av sängarna, gratis. Uppe till höger finner du ett omklädningsrum. Direkt du kommer in genom dörren så ska du undersöka skåpen för att finna en Phoenix Down. Och ute till höger på rad två av skåp (näst sista skåpet) finner du en Ether. Ta dig sen till nästa våning.

Shinra HQ – Våning 65

Detta är den första våningen på ett tag som du måste göra något på för att få komma vidare. Här kommer du också kastas in i strider slumpvis, vilket kan vara lite irriterande eftersom du samtidigt ska lösa ett litet pussel.

Pusslet på denna våning är att bygga klart en modell av Midgar. Modellen finns i det stora rummet i mitten, och runt resten av våningen finns fem kistor med delar, och en sjätte kista med “Keycard 66” ute i trapphuset. Alla kistor är låsta – Locked… – utom en. När du öppnar den så får du en Midgard Parts, som du ska ta in till rummet i mitten och placera i något av de många hålen i modellen (ett av hålen, det till vänster, ska vara där så där kan inga delar sättas). När du satt din del på plats så öppnas nästa kista. Gå sen och öppna den, och sätt även den delen i den stora modellen. Fortsätt så tills du byggt klart hela modellen och får tillgång till den sista kistan, den i trapphuset med nyckelkortet.

Jag har prövat detta flera gånger, och det jag finner är att ordningen man ska ta är följande:

  1. Övre vänstra rummet, nedre kistan
  2. Nedre vänstra rummet, nedre kistan
  3. Övre rummet till höger (ovanför trapphuset), enda kistan
  4. Nedre vänstra rummet, sista kistan
  5. Övre vänstra rummet, sista kistan

Sen ska du vara färdig och komma åt kistan i trapphuset. Jag har dock på ett av flera försök fått ordningen på de två sista kistorna omvänd, så att man först tog det övre vänstra rummet, och sist det nedre. Kanske spelet slumpar just ordningen mellan dessa två. Jag hade också en teori en stund att det som avgjorde vilken kista som öppnas var vart man placerade delarna i modellen, men jag har testat att välja dessa slumpmässigt och ändå fått exakt samma ordning som annars. Så om du följer listan ovanför så borde du i de flesta fall komma vidare.

Shinra HQ – Våning 66

Ta trapporna, eller hissen, till nästa våning efter att du fått med dig nyckelkortet. Gå här till det översta vänstra rummet som är en toalett. Gå in här och klättra upp på toalettstolen – Climb up – men trilla inte i :P Via ventilationstrumman kan du komma till en plats som ger dig utsikt över presidentens mötesrum.

Efter att ha hört presidentens planer om att inte återuppbygga Sector 7, och att istället höja Mako-avgifterna med 15%, så kommer den galna professorn Hojo in i bilden. Efter att de gått så kan du backa Cloud ut ur lufttrumman och ner på toaletten. Spring sen mot trapphuset igen så hinner du ifatt Hojo, honom ska du följa efter, han vet vart Aeris finns.

Shinra HQ – Våning 67

Hojo glömmer låsa dörren efter sig till trapphuset, så bara följ efter honom. På denna våning kan ni åter möta på en massa fiender. Fortsätt följa efter Hojo till vänster så kommer en längre scen där du spionerar på honom och hans “labbråttor”. När du återfår kontrollen ska du gå vidare uppåt, efter Hojo, bry dig inte om tigern i buren just nu. Här i hörnet finner du en kista med en Poison-materia i, en sparningspunkt, samt hissen till nästa våning.

Shinra HQ – Våning 68

Ta hissen upp så startar en ny scen. Du får efter en stund välja vem som ska ta hand om Aeris, välj vem du vill – Tifa eller Barret. Som utbyte går tigern Red XIII med i ditt lag för att hämnas på Hojo. Du kastas direkt in i en bosstrid utan möjlighet att ändra utrustning eller materia, tyvärr.

Bossmöte

Sample:HO512

HP 1 000

Star Pendant skydd mot posion, hela poison med Antidote, kasta Fire o Ice. Döda huvudboss så dör småttingarna. Han har 1000 HP. Använd inte posion på dem. Hans poison träffar alla. Red kan Fire.

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Sample:HO512 »

Nu får du chans att bilda ditt gäng på tre som ska ta sig ut ur byggnaden. Öppna menyn med för att ändra utrustning och materia, tryck på -knappen för att välja vilka du ska spela med (gör det först), och avsluta med -knappen när du är färdig.

Nybörjarhjälp

Vad är Enemy Skills?

Enemy Skill är en gul materia (Command Materia) och kan ges till vem du vill. Den är väldigt speciell för om en karaktär är utrustad med den och en fiende utför någon specialattack mot personen så lär han/hon sig den och kan använda den i framtida strider genom att välja kommandot E.Skill i strid och så attacken från en egen meny. Varje “skill” kostar ett antal MP. Flera av spelets bästa attacker och magier lär man sig som Enemy Skills – läs mer.

Gå nu in i glasburen och ta materian som ligger där, det är en Enemy Skill-materia, och den finns det bara fyra stycken av i hela FF7! 

Nu är åter strider tillbaka på våningen, så var förberedd. Ta trappan upp nere till höger i rummet så kan du ta 2 Potion. Prata sen med mannen i grå kostym som står där och tittar, han ger dig Keycard 68. Gå ner för trappan och ut genom dörren där under. Här ligger 2 Potion till. Ta dem och spring till trapphuset där du nu ska ta dig ner två våningar till våning 66 igen för att möta de andra och fly denna byggnad.

På våning 66 ska du gå ner till hissarna och pröva att ta dem ner. Så nära att lyckas fly så hinner så klart Turks ifatt er – Rude och Tseng kliver in i hissen.

Shinra HQ – fängslade

Inne i cellen när du får styra Cloud så ska du gå till dörren och välja att kolla hur Aeris mår. När ni pratat så kan du gå ifrån dörren och tillbaka igen och kolla hur de andra mår, eller pröva direkt att sova. När du lagt dig så vaknar du mitt i natten. Dörren till din cell är öppen, så gå ut genom den och till vänster där en vakt ligger utslagen. Undersök honom och gå sen och väck Tifa. Följ Tifa till vakten och undersök honom efter en nyckel. Tifa släpper ut Aeris så du kan springa till Barret och Red och prata med dem för att släppa ut dem. Prata med Barret när han står vid vakten så löper Red i förväg, och Barret säger att han ska stanna där och vakta. Gå in till tjejerna i cellen bredvid så bildar du lag med Aeris och Tifa. Utrusta er nu för fiender finns nu på denna våning. Ni har full hälsa efter att ha vilat.

Red sprang ned åt vänster, in till den nedre våningen av labbet. Följ efter honom dit. Väl där så ska du prata med Red och ta hissen vid sparningspunkten. Följ blodspåren här till trapphuset och upp till våning 69. Fortsätt följa blodet in till ett rum och vidare upp för några stora trappor upp till presidentens våning, förbi en sparningspunkt. Passa på att spara innan du tar trapporna upp.

Efter en scen där uppe kommer presidentens son Rufus med en helikopter. Styr Cloud ut genom dörren rätt upp så kommer han ut på balkongen.

Rufus: “A little fear will control the minds of the common people. There’s no reason to waste good money on them.”

Cloud, som en sann hjälte, låter de andra fly medan han står öga mot öga med Rufus, som uppenbarligen är ännu mer hemsk än sin far.

De andra flyr och du får chansen när du är Aeris, Red, och Barret att ta bort all materia på de andra. Detta är smart att göra så att du kan ha allt det bästa på dessa tre eftersom du ska möta ganska hårt motstånd nu.

Tips

Expert på att hantera materia

Råkar du välja att inte ta av all materia så kan du ändå göra detta inne i menyn. Gå bara in på Materia och välj en person. Gå sen med pilen till texten Arrange till vänster om alla materia-platser. Klicka här med -knappen så kommer en meny upp för att hantera din materia. Välj Exchange så kan du lätt flytta materia mellan alla dina karaktärer.

Shinra HQ – flykten

Lite slitsamt att du inte fick en chans att spara, men det var förhoppningsvis inte länge sedan du gjorde det. Utrusta alla till max. Gå sen till hissarna nere till mitten på denna våning (Tifa släpper inte förbi er). Gå in där och pröva att åka någonstans så får du nöjet av att möta hela två riktigt svåra bossar – på rad, utan vila! Detta blir den tuffaste utmaningen hittills i spelet.

Bossmöte

Hundred Gunner

HP 1 600Svagheter Lightning

Bara de med avståndsvapen (Barret) och magier kan skada bossen. Thunder-materia gör susen här, Bolt skadar enormt mycket. Har du flera så utrusta dem. Hela ofta, ha helst en som bara hela kontinuerligt.

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Hundred Gunner »

Nästa boss dyker upp direkt – i samma strid!

Bossmöte

Heli Gunner

HP 1 000Svagheter Lightning

Samma tips som på förra bossen (hela er konstant, kasta Bolt, låt Barret skjuta, kör limits).

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Heli Gunner »

Efter denna lite tuffa dubbelstrid får du åter kontroll över Cloud. Öppna menyn med och flytta över den bästa materian. Du behöver kunna hela Cloud med Cure, så utrusta Restore-materian, och i vart fall Ice till anfall. Cloud har nog inte så många materia-platser att använda sig av, men denna strid är inte så jättesvår.

Bossmöte

Rufus

HP 500

Ha Cure o Ice. Ta ut Dark Nation först, han är support o dryg. Sen Ice här. DN börjar strid kasta Barrier (halverar vapenskada) på Rufus. Kör bästa Limit. Cross-Slash kan sätta Stop på han. Fokus på Ice. Vanliga anfall är lite svaga. Cure när du har under 200 hp

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Rufus »

Lämna balkongen med Cloud och spring ner till där Tifa skulle vänta på dig. Gå inte runt med för liten HP bara eftersom du kan möta på vanliga fiender här. Hela och utrusta dig innan du pratar med Tifa, och spara, det är långt till nästa chans att spara. När du väl pratar med Tifa så kommer du automatiskt att kastas vidare i spelet och du får styra Aeris och hennes gäng.

Med Aeris så kommer ni ut ur glashissarna på första våning. Pröva att fly ut genom utgången, huvudentrén, så startar en lång scen. Du får se en häftig filmsekvens där Cloud är bad-ass och dundrar ner för trapporna på en grym motorcykel. Efter detta öppnas en instruktionsbild för dig med Cloud på motorcykeln. Detta är ett så kallat minispel, ett spel inne i spelet kan man säga. Du ska styra Cloud när han kör längs motorvägen, och du ska beskydda dina kamrater i bilen. Gå gärna in i menyn, hela, och välj dina tre karaktärer i partyt som ska få möta en boss efter minispelet. Testa gärna styrningen innan du startar minispelet.

Midgar – motorvägen

I motorcykel-minispelet åker dina kamrater i en bil längre fram. Shinra-soldater kommer på motorcyklar de också och prövar skada bilen. Du ser högst upp på skärmen allas liv. Du ska fokusera på att hålla bilen så oskadd som möjligt. Slå ner Shinra-gubbarna så fort du kan. De röda soldaterna faller lättast, sen de gula. Segast är de som kör helt röda motorcyklar. Försök åka in i dem och slå dem samtidigt så skadas de mest, även om du själv tar skada av att köra in i dem. Fäller du en motorcykel framför en annan så skadas den andra också, och den riskerar att falla den med.

När minispelet är över så kommer en stor boss ifatt er och anfaller er bakifrån. Den skada alla dragit på sig i minispelet förs med in i striden, så det kan bli lite knivigt.

Bossmöte

Motor Ball

HP 2 600Svagheter Lightning

Hela direkt. Cure+All. Bolt, eller Ice om annat saknas. Cure. Limits. Slag går ej bra. Jobbiga attacker mot alla. Aeris limit grym. Håll henne redo o vid liv alltid. Bolt överlägsen, ha helst fler än en! Aeris helande limit avgörande.

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Motor Ball »

Nu är ni vid spelets första riktigt stora milstolpe. Det är dags att lämna Midgar, din resa har bara börjat på detta episka äventyr!