Kapitel 10 – Ancient Temple

Tiny Bronco

Du har nu fått Tiny Bronco, ditt andra fordon. Vart du än går ur det så kommer det att stå kvar där tills du kommer tillbaka. Det kan endast köra i vatten, och då specifikt grunt vatten som du hittar nära stränder (det ljusblå vattnet), och i floder.

Du står nära en strand till den västerliga ön Wutai, detta är Yuffies hemstad. Om du går i land här så startar en ganska lång sidequest du inte kan avbryta, men du får många bra saker. Mitt tips är att vänta med detta till senare i spelet.

Styr båten framåt längs det ljusblå grunda vattnet mot den stora kontinenten du kom ifrån, du ska kunna åka lite till vänster och komma tillbaka till den flod som delade Nibelheim från Cosmo Canyon. Åk in i denna flod och följ den genom kontinenten och ut på andra sidan.

Missa inte

Aeris bästa limit

Om du fullförde Buggy-sidequesten och fick Mythril så kan du gå av på stranden till höger istället och gå till det lilla ensliga huset på udden, det är någon där nu. Prata med mannen och ge han Mythril (välj Let’s change subject, och sen Give him some) för att få en ingrediens till Aeris bästa limitGreat Gospel – i kassaskåpet på övervåningen. Ställ dig framför det och vänta tills han kommer och öppnar det, tryck på -knappen när skåpet är öppet, misslyckas du så bara vänta tills han kommer tillbaka.

Du ska då ha Gold Saucer till vänster, och Gongaga till höger. Gå ur Tiny Bronco på stranden till vänster med -knappen. Ditt mål just nu är Gold Saucer, så ta dig förbi öknen hela vägen till North Corel och ta gondolen upp igen.

Gold Saucer – tillbaka

Det känns nästan som en evighet vi sist gled upp med gondolen hit, men nu är vi äntligen tillbaka. Som vanligt kostar inträdet 3000 Gil, men om du råkar sitta på 30 000 Gil (som man ofta gör vid det här laget) så tveka inte att betala det eftersom extremt många sidequests i spelet, bra vapen, summons, etc, på ett eller annat sätt kräver mängder av besök hit.

Battle Square

Efter att ha löst din biljett så gå in i Gold Saucers hjärta och hoppa direkt ned i hålet till Battle Square. Ta trapporna upp och gå in i rummet till höger, det är där Dio ställer ut sina kära ägodelar. Innan du går in i rummet och undersöker den blå stenen utställd i mitten så ska du ta en ordentlig runda i menyn och utrusta Cloud med dina bästa materia och utrustning, för snart ska du slåss! Men var inte nervös, om du förlorar så gör det inget, du får ändå det du kom för, men vinner du så får du lite extra. När du prövar att se på stenen så kommer nämligen Dio in, och han erbjuder dig den, gratis, men bara om han får se dig slåss i Battle Square en gång (du måste acceptera hans erbjudande).

Striderna du hamnar i här är lite svårare än de varit tidigare i Battle Square (om du nu haft chansen att pröva detta). Cloud springer så in i Battle Arena och startar sin första av åtta strider – på rad, utan vila. Efter varje strid snurrar ett hjul (du trycker själv på -knappen för att stoppa det) med olika handikapp. När du stannar hjulet så kommer ett nytt handikapp (nästan alltid negativt, men av och till positivt) göras mot Cloud innan nästa strid. Detta gör varje strid gradvis svårare. Värre är att dessa handikapp dessutom aldrig försvinner, så du måste överleva alla åtta striderna med dem, och för varje strid kommer ännu ett handikapp! Inte nog med det, varje fiende du möter blir också gradvis tuffare, för att avslutas med en nästan boss-lik fiende! Men lykligtvis kan du aldrig bli Game Over här.

Hur det än går för dig i Battle Arena så kommer Dio att ge dig Keystone. Om du vann alla striderna så får du dessutom en Protect Vest och en Choco Feather som extra belöning. Vill du verkligen vinna så är en maxad Enemy Skill-materia viktig, alltså att du har mängder av bra skills på den. Du bör också ha Cure2 på Cloud, flera andra starka magier som slår ut flera fiender samtidigt, Counter, summons, utrustning, och en god dos tur, för de där handikappen kan vara riktigt jobbiga.

Efter detta så har du det du kom hit för, så pröva att återvänd till gondolen och åk ned igen. Men, det går inte så bra, för vid gondolen står en kvinna och informerar dig om att den är trasig, så att du får stanna här uppe över natten.

Ghost Square

Gänget står samlat i lobbyn till hotellet i Gold Saucer – Ghost Square. Cloud och vännerna går igenom allt som hänt, oavsett om du vill eller ej. När ni pratat färdigt så går alla och lägger sig. Cloud står så ensam i sitt rum och det knackar på dörren. Vem det är som knackar beror helt på vem av Tifa, Aeris, Barret, eller Yuffie som gillar dig bäst enligt den lilla sidequesten och hemliga rankingen som pågått sedan spelet startade. För de flesta är detta Aeris.

Event Square

Oavsett vem det är så hamnar ni efter en stund i Event Square. Här har ni turen att hamna mitt inne i ett teaterstycke – där ni ska spela huvudrollerna!

Cloud får under teaterns gång flera olika alternativ för vad han vill göra, och hans val påverkar hur pjäsen utspelas, och slutar. Tyvärr får du ingen direkt belöning för det bästa slutet, men du slipper skämmas för att ha klantat till det.

De “riktiga” valen är: Välj att prata med The Wizard första gången du får en fråga, och på andra frågan väljer du The Evil Dragon King’s weakness. När Aeris så kommer in så får du nästa alternativ, då ska du välja Kiss the Princess.

Round Square

Du och din dejt löper nu direkt till Round Square och sätter er i en liten gondol som går runt ett magiskt Gold Saucer. Ni pratar och njuter av utsikten.

När ni har åkt färdigt så kommer plötsligt en ny scen med Cait Sith. Följ efter honom till Battle Square, sen direkt till Speed Square, sen till Wonder Square. Här står han bakom en stor Chocobo, pröva att prata med honom. Så ska du hoppa ner efter honom till Chocobo Square. Följ honom upp för trapporna, runt disken där inne, och ut till trapporna igen. När helikoptern kommer får du lära dig mer om din kära kamrat.

Efter en liten prat är du åter i hotellrummet. Öppna skåpet bakom Cloud för att få en Elixir. Lämna rummet. Nu får du välja vem som ska följa med dig och Aeris till Temple of the Ancients (du kan inte välja bort Aeris eller Cloud denna gång). Ångrar du ditt val så prata med nån av kamraterna igen.

Turtle’s Paradise

Turtle’s Paradise No. 3

Inne i lobbyn till Ghost Square ska du se till vänster på väggen, om du inte redan sett den. Allt om dessa flyers.

Lämna nu hotellet och ta gravstenen det står “Station” på (längst nede till höger). Gå ut av det gula rummet och lämna Gold Saucer. Det är nu dags för nästa mål på din resa.

Temple of the Ancients

Väl ute på världskartan igen så ska du uppsöka din nyvunna Tiny Bronco. Om du parkerade i floden som skiljer Gold Saucer från Gongaga så ska du köra ut mot det öppna havet, med det lilla huset på höger sida. Sväng lite men följ det ljusa vattnet söder ut här, du ska till de många öarna du ser lite längre fram. Lite till vänster här finner du snart en strand på en större ö som har en stor skog på sig, med ett tempel på. Här ska du in!

Viktigt

Ingen återvändo!

SPOILER! Vissa menar att detta är en spoiler, men jag tycker det är en helt rätt varning att ge – när du sätter din fot inne i Temple of Ancient så kommer du tyvärr inte kunna återvända ut igen. Detta är med andra ord sista chansen du har att göra något extra med Aeris, som att skaffa hennes bästa limit. Som minimum borde du i alla fall göra en separat sparning här som du kan återvända till senare.

Gå nu in i templet. Du styr Cloud och ska gå över hängbron framför dig. När du närmar dig den startar en kortare scen. Fortsätt sen över bron och upp för trappan. Undersök personen i svart kappa, gå sedan in i templet. Här möter du en bekant och får Keystone tillbaka. När du känner dig helt redo – efter detta är det ingen återvändo längre – så går du fram och undersöker altaret. Cloud sätter in stenen och ni teleporteras in i templets inre.

Labyrinten

Enemy Skill

Frog Song

Du möter ibland små lila grodor här, Toxic Frog, de kan du lära dig denna förmåga av.

Du står inne i en stor labyrint. Längre fram ser du en mystisk skepnad, som du ska följa efter. Det är inget sätt att komma tillbaka upp, så enda vägen är framåt. Följ plattformen tills du kommer till en liten trappa som går upp till höger, den ska du inte följa utan gå förbi den istället så ska du kunna komma under den. Där ser du en liten öppning vid din sida, som du kan springa in i för att komma fort ut igen ovanför lite grön växtlighet på väggen, denna kan du klättra ned på. Fortsätt in under trappan och ta Trident (vapen till Cid) i kistan. Ner till höger är en trappa, gå ned för den och fram till väggen med den gröna klätterväxten på – klättra upp här med -knappen. Helt uppe så är du bredvid en öppning, som du inte kan komma in i (än), gå istället till vänster och upp för trappan, där personen du jagat också är. Du kommer till en vägg, som är lite skymd, den kan du också klättra upp för. Klättra upp, ta den rosa flaskan – Mind Source – och gå ned för trappan och direkt in i porten vid din sida.

Här inne är en kista, med en Silver Rifle till Vincent i, samt den märkliga personen. Prata med personen så får ni veta lite mer. Efter det kan du prata med personen igen för att få möjlighet att handla, hela er, eller spara (passa gärna på – men spara inte över den sparningsplats där du är utanför templet).

Lämna rummet och återvänd till klätterväxten du kom upp hit via, nu ska du tillbaka ned för den och direkt springa nedåt för att komma in genom den port som är där och direkt ut på den grön-blå flaskan som ligger där, Turbo Ether. Fortsätt framåt och ned för den långa trappan. Följ gången in genom en port och ned för ännu en trapp. Här ser vägen ut att ta slut men gå in bakom pelaren så kan du komma ut på andra sidan, där längst till vänster finner du en klätterväxt ned till en kista med Barrets vapen Rocket Punch i. Gå åt höger så ser du snart en person i lila igen, följ honom upp en klätterväxt. Här kan du antingen gå efter honom till vänster, eller ta en ny materia. Den nya materian finner du om du går upp för trappan och igenom porten, på andra sidan går du ned för trappan och klättrar upp för växten till en platå högt uppe, uppe till vänster på den når du en Luck Plus. Återvänd och ta nu vägen till vänster in genom porten och efter personen i lila.

Rullande stenar och en magisk källa

Du står nu i ett helt nytt rum, på en smal gång, omgiven av mörker. Personen i lila är framför dig men rusar iväg. När du kommer lite längre fram så ser du stora stenbumblingar rulla snabbt längs med gången. Dessa har hål i sig och om du lyckas hitta rätt rytm så kan du springa längs gången utan att träffas, för om du träffas så får du börja om från början igen (men du har oändligt med försök). Vänta på den sten som har öppningen ned precis innan den passerar dig, låt den passera, låt så två stenar till passera, nu har ett fullt mönster visat sig, löp nu snabbt ut och ställ dig där den första stenens öppning träffade. Du duckar och klarar dig precis. Omedelbart du står upp löp fram och stanna när nästa sten är precis framför dig, du borde klara dig denna gång med. Fortsätt såhär tills du kan springa av till sidan och till en lila källa. Framför den ligger en Morph-materia och väntar. Ta den och ladda för nästa halva med stenar. Vänta på den sten som har öppningen precis vid utgången från källan, spring in i den och så till nästa. Som du kanske märkt förflyttas varje stens öppning bakåt exakt ett halvt avstånd mellan pelarna du ser på sidorna av gången, lär dig rytmen så ska detta gå på en dans. När du når slutet på gången så blinkar det till och alla stenar försvinner. Efter en kort scen ska du följa efter Aeris tillbaka till källan.

Efter en lång scen där kan du gå tillbaka till gångens slut, där står nu en person i lila. Prata med denne för att kunna vila och spara. Fortsätt sedan ned till höger.

Tidens väktare – klockan

Nu står du i en ingång uppe till vänster, markerad med bokstaven X (som på romerska står för talet 10). Det är en gigantisk klocka du hamnat i, med visare för sekund, minut och timme, samt 12 möjliga utgånger. För att komma någonstans så måste du kontrollera klockan. -knappen gör att både minut- och timvisarna ska börja spinna relativt fort, tryck igen för att stoppa den. -knappen gör att du godkänner så som klockans visare stannat och du kan då röra dig över dem, till andra rum. Gör du fel så gå bara tillbaka ut ur rummet och in igen för att försöka på nytt.

Använd -knappen för att manuellt flytta endast minutvisaren ett steg åt gången, detta tar lite mer tid men är praktiskt när du vet vart du ska. Flyttar du minutvisaren manuellt så använder du -knappen för att gå framåt i tid, -knappen för att gå tillbaka i tid, och -knappen för att säga att du är färdig.

Valfritt – fall ned

Om du vill slåss mot två starka drakar för att vinna ett starkt vapen till Cloud, utan materia-platser, så läs vidare. Annars kan du gå till nästa rubrik.

När du fått visarna att stanna så att du kan gå ut från den öppning du står i och till en annan så ska du gå försiktigt, om sekundvisaren är i närheten av dig så tappar du balansen och faller ned till två eller tre drakar – Ancient Dragon – som vill dig ont. Använd starka magier, summons och Enemy Skills på dem (Laser funkar väldigt bra). Som belöning får du komma åt en kista med Clouds Nail Bat i. Gå ned på skärmen för att komma ut i labyrinten du var i tidigare. Du får ta dig en ganska lång väg tillbaka till klockan igen, men denna gång slipper du stenarna som rullade.

De olika klockslagen

De tolv portarna leder till många olika saker, någon till kistor, någon till återvändsgrändar. Kort och gott så ska du för att komma vidare ta dig genom ingång “VI” (den rakt ned). Ingång “XII” kan du vänta med, den är stängd tills lite senare. Du kan också ignorera “X” (du kommer ju därifrån), om du inte vill spara eller hela dig förstås.

Du kan också helt skippa ingång “I”, “II”, “III”, “IX” och “XI”, alla dessa fem ingångarna är återvändsgrändar eller innehåller kistor med endast fiender i (utmanar du ändå dessa, trots att du inte får nån belöning, så kasta Bio eller Poison på dem för ett snabbt avslut).

Då återstår bara dessa gångarna, där du kan hämta belöningar i form av kistor:

  • “IIII” – Princess Guard, Aeris bästa vapen!
  • “V” – Ribbon, ett accessory som skyddar mot alla statusförändringar!
  • “VII” – Trumpet Shell, vapen till Cait Sith.
  • “VIII” – Megalixir (item som helar alla i ditt lag).

När du efter mycket frustration med klockan kommit åt det du önskar, så ska du styra dig själv till ingång “VI” (rakt ned).

Grottöppningarna

Du står nu på en slags bergvägg med en massa olika portar, och en sån där märklig person klädd i lila igen. Du ska jaga personen genom grottöppningarna här, men det är inte så lätt som man tror för varje öppning tar dig ut genom en helt annan. Om du lyckas gå in i samma öppning som den lila personen kommer ut av så fångar du han och han stannar och öppnar den stora dörren i mitten.

Du kan antingen pröva följa honom och lära dig hans mönster. Eller så kan jag lära dig hur du tar han på allra första försöket (för hans mönster ändras aldrig).

Fånga honom snabbt: Bara gå längst till vänster på den våning du kommer in på, du får då möjligheten att hoppa ner till våningen under – gör det. Gå så till den näst sista öppningen mot höger sida – gå in här så springer du in i och stoppar personen i lila.

Personen i lila låter dig nu vila och/eller spara innan du fortsätter. Dörren högst uppe som tidigare var stängd är nu öppen. Men innan du går in där ska du hoppa ned till kistan som innehåller Tifas vapen Work Glove. Ta så den närmaste grottöppningen för att komma upp till den lila gubben igen, ta där samma öppning du nyss kom ut ifrån, du kommer då ut längst nede, gå tillbaka igenom samma öppning igen så kommer du ut högst uppe.

Pyramidens kärna

Du står vid en lång vägg med gamla målningar på. Efter en kort scen får du åter kontrollen över Cloud, då ska du springa till höger. Där kommer en ny kort scen. Spring efter det vidare åt höger. En ny scen tar vid. Detta håller på ända tills du lärt dig mer om detta tempel och den ultimata magien, Meteor. Mitt i allt överraskas du av en kraftfull drake.

Bossmöte

Red Dragon

HP 6 800

Fire Ring funka bra, Enemy Skills Trine ok. Aqualung 1000hp. Han kan döda i en attack om man är otränad och oskyddad. Posion viktigt. Big Guard nödvändigt. Dblow bra. Svårighetsgrad 5/5, rekommenderad level: 30

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Red Dragon »

Draken tappar en Dragon Armlet i strid, utrusta den, och samtidigt kan du utrusta den nya summon han tappade vid sina fötter – Bahamut.

Efter detta ska du gå tillbaka till altaret till höger och undersöka det. När du får ett val så kan du välja vad som helst, till exempel Take it, för att komma vidare. Scenen fortsätter och längre in i den så ringer en person och du måste då svara I guess we have no choice för att komma vidare. Efter det kan du åter styra Cloud. Du ska nu ut från detta rum, så spring till vänster. Men nu kan du här möta fiender, starka sådana, i form av Ancient Dragons. Väl ute så kan du prata med personen i lila för att hela dig och spara.

Nu ska du tillbaka ut till klockrummet (grottöppningen längst upp till höger, utifall du glömt det). Här har tiden stannat och visarna tar dig bara till en plats – “XII“, rakt upp. Här möter du på en stängd dörr, gå fram till den – men förbered dig på en tuff boss först, en av de svåraste hittills!

Bossmöte

Demon's Gate

HP 10 000

Todo… trine o bolt o flame thrower funka väldigt dåligt. Lvl 32 på C, andra lägre. Hela är viktigt, White Wind är grymt. Slow i starten! Glöm gravity, poison, earth.

Sjukt svår, 5 av 5, rek. lvl 32 (vid lvl 35 är han nästan enkel). Gamla gärna med ???? eskill och nån med högt max hp som får börja med låg hp, throw vapen du inte använder som kan köpas i affär. Börja med Bahamut, ha han på den med högst Magic-värde. Right Arm och S-Mine, kasta items om du har. Skit i övriga summons o magier, de suger. Kasta Force Stealer = 835 i skada. Behöver du samla så har du gratis helning hos gubben och in i tempelgången genom dörren finns starka fiender (Ancient Dragons), kör Bahamut etc sen ut och hela – repeat forever. Counter-materian är btw helt ok här. Och Long Range + back row!

Kastar Petrif-Eye på er (timer på 30 till sten), kastar Cave-In där en sten faller på huvudet för massiv skada (fort över 1000). Han är väldigt svår. Anfaller ofta.

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Demon's Gate »

Efter denna tuffa strid så tappar bossen en Gigas Armlet, ett bra skydd man önskat man hade tidigare. En väldigt lång selvens utspelas nu och vi kastas vidare i storyn.