image/svg+xml Ta mig upp

Kapitel 9 – Cosmo Canyon

Cosmo Canyon

Detta är där Red är född, så han sticker direkt iväg. Du kan pröva prata med vakten och lära dig mer om byn, men han släpper inte in er. Då kommer Red tillbaka och det hela löser sig (men Red springer iväg igen, och kan inte längre väljas med PHS utifall du väljer att gå). Men, ny stad betyder nya affärer med rustningar, materia och vapen att blåsa alla sina Gil på. Spring förbi vakten och ta till höger och förbi lägerelden på ovansidan, där finns en ingång i väggen (strax efter du passerat en stege) som tar dig in till en bar, med ett Inn för 100 Gil våningen upp (dörren där nede leder ingenstans). I rummet du sover finns en dold Elixir till vänster mellan soffan och kylskåpet.

Sidequest

Turtle Paradise, no. 5

Utanför Innets enda rum (till vänster om incheckningsdisken) hänger denna på väggen. Läs om Turtle Paradise-sidequest. Innet hittar du bakom en dörr lite till höger om lägerelden (i bergväggen), ta där trappan upp och gå till vänster.

Spring ut till utsidan igen och fortsätt upp till höger till nästa stege, den ska du klättra upp för. Gå in i den lilla hyddan så har du din första affär, denna säljer helt vanliga Items, men fyll på med de mest grundläggande. Det finns en utgång genom fönstret här, lägg den på minnet, den är inte öppen just nu men kommer öppnas senare i spelet. Återvänd till ingången men ta nu trappan upp vidare så stöter du fort på Red, eller jag menar Nanaki. Prata med honom. Efter att han löper iväg så kan du gå upp trappan och hitta en sparningspunkt och en vapenaffär. Här finner du nya vapen till alla med två par med länkade materia-slots, de går för runt 2500 Gil styck. Samt Silver Armlet för 1300 Gil.

Sidequest

Turtle Paradise Newsletter, No. 4

På stolpen mellan trappan och vapenaffären hänger denna. Mer om Turtle Paradise-reklamen.

Gå upp för trappan och gå ut till vänster. Du är nu utanför igen och ska följa trapporna upp till nästa öppning. I detta rum finns många vägar att ta, men börja med den första till höger som leder nedåt, den vägen tar dig till en Materia-affär med fantastiska saker. Detta är första gången du kan lägga vantarna på HP Plus och MP Plus för 8000 Gil styck, de ökar respektive värden med 10% men blir starkare för varje nivå den stiger. Dyrt men helt klart värt det.

Återvänd till det förra rummet och klättra upp för stegen. Gå upp ur hålet och gå in i den lilla stugan via dörren till vänster. Här är Nanaki, prata med honom. Efter en scen ska du hämta två av dina vänner, du behöver bara hitta en av dem för att kunna öppna upp skärmen där du väljer vilka som ska vara i ditt lag. Cait Sith är i köket (vid sidan av Materia-affären), Yuffie är i Materia-affären (om du fått henne än), Aeris och Tifa sitter i baren, Barret i rummet med kruttunnorna våningen över vapenaffären. Oavsett vem du går till så får du välja vem som helst av de andra att vara i ditt lag. Återvänd så till Bugenhagen högst upp och gå in genom dörren som är där, gå fram och prata med den gamle mannen.

Du får lära dig mycket av Bugenhagen, och efter en lång scen är han färdig och ber dig prata med de äldre för att lära dig mer. Då kan du gå helt ned igen och till den stora lägerelden, där sitter dina vänner. Går du fram till den så lämnar de som är i ditt gäng och sätter sig tillsammans med de andra och Red. Red säger ingenting, sätt dig istället ned och prata med Tifa, Aeris och Barret (valfri ordning) så kan du gå och prata med Red. Efter lite dialog får du forma ett party med Cloud, Red, och en till som du väljer själv. Om du ångrar ditt val så kan du bara prata med de som fortfarande sitter vid lägerelden.

Sidequest

Fort Condor

Ny strid! Detta är en ganska lång resa, men nu är enda chansen för en strid på Fort Condor som ger 5 Hi-Potions som vinst. Men Buggyn måste vara hel.

Gå nu upp tillbaka till Bugenhagens rum, på vägen dit, precis utanför Materia-affären, så finner du Bugenhagen vid en stängd port. Prata med honom och svara Yeah om du är redo för att gå ned i en grotta med avslutande boss.

Cave of the Gi

Du står nu på toppen av en djup grotta. Innan du klättrar ner bör du se till att alla är gott utrustade. Klättra sen helt ned och gå igenom öppningen. Du står nu i grottans första område. Här finns det flera små grottöppningar du kan gå in i och längst in finns en sten att bryta – Break rock – alla ska dock inte brytas utan det finns bara en som är rätt, de andra skickar dig direkt in i en strid. Du springa förbi den första grottöppningen, och gå uppåt till den övre grottöppningen (förbi den nede till höger), gå in där och bryt stenen för att öppna vägen vidare. Gå ut av den lilla grottan och direkt upp till höger genom en upplyst utgång så pratar Bugenhagen lite med er innan ni kan gå vidare.

Enemy Skill

Death Sentence

Fienden Sneaky Step (ser ut som en hund) kastar av och till denna på er, den ger doom med 60 sekunders nedräkning.

I område två så introduceras ett nytt typ av hinder: olja. Om du springer i oljan på marken så halkar du och tar HP-skada, men om du istället går så är det inga problem, så se till att sänka farten när du närmar dig oljan. Börja med att gå upp och direkt till vänster, passera oljan och gå nedåt. Du kommer nu tillbaks till en avsats i område ett, till vänster där finner du materian Added Effect. Gå tillbaka och gå till höger över oljan och följ vägen tills du kan gå uppåt, där går du till vänster och ned en trappa. Följ vägen nedåt till vänster så finner du en kista med Black M-phone, tillbaka och upp genom tunneln vid sidan av trappan har du en Ether i kistan. Återvänd till trappan och ta vägen precis ovanför, när du når ljuset så kommer Bugenhagen fram igen, gå sedan till nästa område.

Fiendetips

Stinger

Dessa stora spindlar kan bjuda på en del trubbel, de har mycket liv och gör stor skada. Men om du har Enemy Skill Frog Song så kan du lätt göra striden mycket enklare, fortsätt så med magier tills de dör i sömnen. Stinger gillar inte heller Enemy Skill Aqualung.

I område tre kommer du fort fram till fem tunnlar. Du kan bara glömma nummer 1, 3 och 5 (räknat från vänster), de leder ingenstans. Ta istället tunnel fyra från vänster, den leder till en X-Potion. Men för att nå den måste du igenom ett spindelnät, och varje gång du går in i ett sånt så hamnar du i strid med en rätt tuff fiende, en Stinger. Efter striden tömmer du kistan och återvänder sedan till de alla tunnlarna och tar den sista vägen som är värd att ta – tunnel nummer två. Gå in i spindelnätet för ännu en Stinger-strid. Ta efter det vägen ned till vänster för att komma in i en grotta där du inte längre ser Cloud, följ grottan nedåt men pröva komma åt höger så fort som möjligt så når du till slut en kista med Fairy Ring i. Gå sedan tillbaka upp och in i det tredje och sista spindelnätet och mosa en sista Stinger. Efter det kan du gå in genom väggen till vänster och komma ut till kistan på andra sidan, den innehåller en Turbo Ether. Gå sedan mot utgången där Bugenhagen återigen kommer fram. Efter han har gått, och innan du går in genom grottöppningen, bör du göra dig redo för en boss som älskar att kasta eld.

Bossmöte

Gi Nattak

HP 5 500Svagheter HealingStark mot Earth, Water

Utrusta Fire Ring, den skyddar mot eld. Fokusera på huvudbossen, ignorera de små eldarna. Vill du göra det enkelt så kan en X-Potion döda bossen direkt, Phoenix Down också men den har bara 25% chans att lyckas (men är mindre värdefull).

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Gi Nattak »

Gi Nattak tappar ett nytt vapen till Aeris – Wizer Staff. Följ sen efter Red, ta Gravity-materian som ligger på marken. Efter en längre scen är det åter dags att ge sig iväg, men först ska du få välja ditt lag. Spring mot utgången så kommer Red löpandes till er. Du kan nu gå ut på världskartan igen, om buggyn hade gått sönder förut så är den nu reparerad. Ta buggyn och kör vidare nedöver berget, norrut, så når du snart en flod du kan kryssa.

Nibelheim

Direkt efter du har passerat floden så ser du några spetsiga berg framför dem, mellan dem visas några små hus – detta är Nibelheim. Åk dit och gå ur buggyn. Gå in. Märkligt, Cloud minns att allt brann ned, men här är du nu inne i denna lilla by, allt står kvar. Efter en kort prat med Tifa kan du röra dig fritt. 

Av de första övre husen så kan du gå in i det andra, där finns ett rum till höger med en kamin och en slags svart klump som står och skakar (det är faktiskt någon i en svart kåpa). Prata med personen så får du en Elixir. Gå ut igen och följ cirkeln av hus vidare runt. Tredje huset är Clouds, du finner inget här. Det fjärde – det största – är Tifas, gå in här. Gå in i rummet nästan rätt fram, det är köket, där inne i hörnet står en till svartklädd person, prata med den så får du en Turbo Ether. Den svartklädda som vankar fram och tillbaka vid ingången ger ingenting, så bara löp upp för trapporna till höger istället. Här ska du upp och in i rummet med två sängar, där i hörnet är en svartklädd som ger dig Platinum Fist (vapen till Tifa). Det stora rummet som tar upp vänster halva av skärmen är Tifas rum. På hennes skrivbord ligger en rapport om “kloner”, den ger lite information om vad som händer här. Du kan provspela på Tifas piano, men det ger ingenting denna gång (men är viktigt för att få hennes bästa limit – Final Heaven senare i spelet).

Fortsätter du till huset efter Tifas, över den lilla bryggan, så är det tomt när du kommer in. Men går du upp en våning så står två i svart där, en av dem ger dig en Luck Source. Återvänder du till början av staden så hittar du Innet, till vänster bakom disken är köket, där står den sista givmilda svartrockaren och ger dig ännu en Luck Source. Vila kan du göra här för 100 Gil.

Ditt nästa mål är Mt. Nibel, berget bakom staden. Du finner det genom att springa upp för trapporna och passera den stora herrgården via berget ut till höger.

Sidequest

Shinra Mansion

Att gå in i herrgården är helt valfritt, men du får en mängd bra grejer här – bland annat en ny summon och till och med en ny lagmedlem! Vill du inte göra dig besväret så scrolla bara vidare, annars rekommenderar jag dig starkt att ta dig tiden. Vi har en helt egen sidequest-sida om allt du finner och kan göra i Shinra Mansion.

Mt. Nibel

När du lämnat Nibelheim via vägen ut mellan bergsväggen och herrgården så står du ute på världskartan igen, men denna gång helt omgiven av berg. Följ den smala vägen fram till en grottöppning, till Mt. Nibel.

Följ nu en lång snirklande väg längs med berget. Efter att du fått börja spring upp lite och så till vänster sticker det av en väg uppåt, bakom en del av berget med en kista på, följ denna väg. Detta ska ta dig upp till kistan med Rune Blade i, ett vapen till Cloud. Spring så ned och fortsätt springa längs vägen över berget. Efter en stunds springande på den snirkliga vägen når du en hängbro, spring över den.

Enemy Skills

Flame Thrower

Denna Enemy Skill kan läras av den rätt jobbiga fienden Dragon. Använd Fire Ring för att lindra skadan.

Du står nu på toppen av ett stort bergrum och ser flera rör framför dig, varje rör med en siffra på. Det är bara två som är intressanta, de andra kan du ignorera. Men först ska du klättra ner för stegarna och trapporna tills du kommer till en stege som du fäller ned. Detta är en viktig del, annars är det rätt knöligt att komma tillbaka upp sen. Gå nu och ta röret med siffran “2” på sig, det tar dig ned till en stor sten med en påse på, i den ligger Powersoul, ett vapen till Tifa. Hoppa ned från stenarna men undvik den stora spindelliknande fienden i hörnet, det är en boss (var inte orolig, den attackerar endast om du går in i den och trycker på -knappen). Du kan så klart spara om du vill på sparningspunkten inte långt ifrån där du står. Återvänd sen upp och ta rör med siffran “4” på, det tar dig ned till en kista med en All-materia i, hoppa därefter av plattformen till höger. Nu är du färdig med rören. Du har efter det fått allt som går att få i detta rum. Skulle det vara så att du glömt fälla ned stegen så kan du inte komma upp igen utan att ta den långa omvägen beskriven nedan.

Missa inte

Stjäl Gold Armlet

Denna starka rustning kan köpas först i nästa by, för 2000 Gil. Stjäl den istället från Dragon.

Om du har lite extra tid och ork så kan du få tre föremål (ett vapen till Vincent, en Elixir, och en materia – Elemental), läs i så fall vidare här – vill du istället komma vidare i spelet så gå direkt till bossen.

Du har valt att hämta tre föremål, bra. Gå ned mot bossen men ta utgången till vänster om honom. Du står då på en klippavsats. Gå bara fram lite där så hoppar Cloud utan förvarning ned. Du har då tyvärr en ganska lång väg tillbaka. Spring in i den första grottöppningen du ser. Ignorera här den lilla öppningen till vänster, där finns inget. Gå istället upp till höger, så långt du kan, gå nu ned till höger om den pelaren som står frittstående mellan två andra, och fortsätt till vänster in i grottöppningen. Du kommer nu in på en plats där du inte ser Cloud, följ bara gången till vänster och så ned för att komma ut precis vid kistan med en Elixir i. Lämna den tomma kistan och spring ut genom den övre utgången i detta rum.

Du kommer nu till en bildskärm med en massa rötter, och ser snabbt fontänen Sephiroth visade en ung Cloud tidigare i spelet. Till vänster om den ligger Elemental-materian, ta den och gå in genom grottöppningen uppe till höger. I denna nya grotta ska du till höger, du ser nog fort en kista där uppe, bara följ grottan till höger och så upp lite innan du kan ta en vänstersväng och därmed nå kistan. I den ligger Vincents Sniper CR. Med kistan tömd kan du gå ut genom denna grotta via utgången där det lyser skarpt nede till höger. Här ute på berget ska du följa vägen till vänster längs dess kringlar och krokar tills du kommer upp till en gammal reaktor uppe till vänster. Det finns ingenting att hämta i reaktorn, men du kan gå in där om du vill. Gå istället in genom dörren i väggen till höger bakom reaktorn för att komma vidare.

Enemy Skill

Trine

Trine kan läras av bossen Materia Keeper. Den gör stark el-skada på alla fiender men han gör den först när han är nära döden. Denna teknik är väldigt sällsynt och du har endast 3 chanser i spelet att lära dig den, detta är den första chansen.

Du är nu tillbaka till det stora rummet med rören och bossen. Om du inte fällde ned stegen förut så gör det nu. Se också till att ta det du kan få från både rör 2 och rör 4 innan du sparar en sista gång (inte dumt att använda ett Tent också) för att så gå fram till bossen längst nere till höger och trycka på -knappen.

Bossmöte

Materia Keeper

HP 8 400Stark mot Absorberar eld

Absorberar eld. Elemental + Lightning / Ramuh på dina armors är bra! Använd ej Vincents limit. Big Guard är kung. Poison funkar. Enemy Skill Aqualung väldigt bra, gör över 900 i skada. Aeris limit Seal Evil och Clouds limit Cross Slash kan stoppa han, det kan också Choco/Mog, något som ger er tid. Missa inte hans Enemy Skill-förmåga Trine.

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Materia Keeper »

Efter det att bossen besegrats ligger en Counter-materia på marken, ta den och du kan tryggt lämna detta berg genom den utgång bossen blockerade. Följ så kanten runt berget till höger för att komma ut.

Äntligen tillbaks ute

Missa inte

Fått Yuffie än?

I skogarna mellan Mt Nibel och Rocket Town så kan du också möta Yuffie.

Du står nu ute på världskartan igen och ska leta efter nästa by. Om du springer rakt fram och följer berget på din högra sida, förbi skogen, runt lite så kommer du om en stund fram till en liten by med något som ser ut som en raket mitt i.

Rocket Town

Shinra no. 26 – eller Rocket Town som den kallas i folkmun – döpt efter den stora raket som pryder dess bakgrund. Här har du några nya saker att köpa, bland annat Gold Armlet för 2000 Gil, om du inte stal såna tidigare, samt ett nytt vapen till Vincent (om du har honom). Om du pratar med den gamla mannen utanför huset längst uppe till vänster ett par gånger och sen väljer att se på raketen med honom så ger han dig ett bra svärd till Cloud – Yoshiyuki. Du läste rätt, helt gratis. Vi har också ett Inn där du kan vila för 100 Gil, du finner det direkt till höger när du kommer in. Längst till höger, bakom Innet, finns ett hus med en kista i ett av rummen, i den ligger en Power Source.

För att komma vidare ska du gå till huset som är längst upp i staden, till höger om vägen till raketen. Där bor någon som kallas för “Captain” – kaptenen. Men här är ingen hemma, än. Rakt fram har du två dörrar och en korridor, samt ett garage till höger. Den andra dörren från vänster leder till en kista med Barrets Drill Arm i, de andra ingenstans. Ta nu och gå igenom korridoren för att komma ut på baksidan. Efter att ha sett på den fina Tiny Bronco så kommer Shera och pratar med er, följ efter henne in sen Du ska nu lämna huset och fortsätta bakåt i byn, mot raketen. Här följer du raketens fot över alla trapporna tills du når en trappa som går upp för raketen, följ den till en stege och klättra upp. Uppe på raketen så ska du följa gången in i själva raketen (dörren här är stängd om du inte sett Tiny Bronco först). Här står Cid. Prata med honom och fråga honom om raketen – Tell me about this rocket. När han fått prata av sig om raketen så kan du återvända till hans hus (spring åt vänster när du nått raketens fot, den vägen är lite kortare än vägen du kom). När du prövar gå ut till Tiny Bronco så kommer Shera in, och så Cid. Efter en längre scen så löper Cid ut av huset, följ efter honom när du återfår kontrollen. Shera hämtar så in er till huset igen och då ska du springa ut på baksidan, till Tiny Bronco och fram till Palmer som står uppe på planet.

Bossmöte

Palmer

HP 6 000

TODO … lätt strid, inte så mycket som behövdes. Aqualung o Beta nästan 1400 per styck. Bio är ok. Limits så klart. 1800 EXP, 98 AP, 5000 Gil, drop Edincoat.

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra Palmer »

Gänget hoppar upp på flyget och prövar att fly. Dessvärre går detta inte så bra och planet mister flygförmågan och kraschar i vattnet. Efter en scen så går Cid med i ert lag.