Kapitel 5 – Världskartan

Världskartan

När ni klättrat ner från motorvägen så ska du försöka lämna bildskärmen nedåt. Dina kamrater kommer då fråga dig om du är redo, så välj Let’s go. Du får nu välja ut vilka tre du vill spela med, och som du kanske märkt vid det här laget så måste Cloud vara en av dem. När du är klar så lämna Midgar för att komma ut på den stora världskartan.

Världskartan: Det är en stor 3D-värld där du själv kan kontrollera dels spelaren – Cloud – men också kameran. Det tar gärna en liten stund att bekanta sig med kontrollerna och styrningen. Det som är bra med att vara ute på kartan och springa är att du alltid kan spara vart du än är, det är bara att öppna menyn och välja Save. Och bäst är väl det för du kan springa in i fiender precis överallt här ute.

xxx

Kontrollerna: TODO

xxx

Minikartan: Längst nere till höger på skärmen visas en miniatyr av hela världen. Denna karta är bra att ha. Den visar vart du är just nu (röd prick), åt vilken riktning du tittar med kameran (den gula trekanten), samt alla byar i närheten (vita prickar). Allt det ljusa är mark du kan gå på, och det mörka är vatten.

Kalm

Du befinner dig nu ute på något som kallas världskartan. Åt nordöst finner du ditt nästa mål, Kalm, byn Barret nämnde att ni skulle mötas i. Spring dit (använd kartan till din hjälp) och rätt in i husen du ser där, detta är Kalm. OBS! Du kan inte lämna Kalm på en stund efter att de andra gått in på Innet.

När du kommit in i Kalm så behöver du inte gå långt för att dina kompisar väljer att lämna dig för att gå till Innet direkt vid ingången till byn. Du kan följa med dem in, eller utforska staden!

I första huset till höger om Innet så ligger en Ether bakom en dörr under trappan. I nästa hus ska du upp på övervåningen och undersöka det stora skåpet för att hitta en Ether. I tredje huset ska du längst in och upp för spiraltrappan där för att komma upp till en kista med vapnet Peacemaker i (ingen just nu kan använda det).

Du kan till höger där det lyser undersöka för att få titta ut genom fönstret här och se ut över byn från det höga tornet.

Gå ner för spiraltrappan och ta den andra trappan i huset. Där uppe till vänster om flickan finner du ett skåp med en Guard Source i. Lämna detta hus och spring till huset helt till höger av staden. Där inne finner du ett till litet skåp med en Ether i under trappan.

Vapen – Byns vapenaffär, längst upp för trappan till höger, har bra vapen. Bland annat Mythril Saber till Cloud och Cannon Ball till Barret.

Gå in i byns Inn och följ trappan upp till de andra.

Gå närma de andra så börjar Cloud att berätta om hur han träffade Sephiroth och gick med i Soldier. En stund in i berättelsen så hamnar du i en strid. Men oroa dig inte, Sephiroth är väldigt stark så du behöver bara anfalla på som vanligt och inte tänka så mycket.

När ni kommer till Nibelheim så stannar alla vid ingången. Spring vidare in i byn du för att fortsätta. De andra går in på Innet, men då kan Cloud gå runt i byn, eller bara följa efter dem.

Gömda scener: Det är inte överallt han kan komma vidare, men om han går in i sitt hus (gå bakom vattentornet i mitten så är det huset till höger om vägen vidare upp till herrgården), så kan du få se en scen med hans mamma.

Huset till höger om Clouds hus är Tifas hus. Här kan du också få se mer om du erkänner för Tifa att du gick in i huset då hon avbryter din berättelse. Går du upp en våning och in på hennes rum (till vänster om trappan) så frågar hon om du gick in där. Erkänner du även detta så kan du gå in och spela på pianot. Väljer du alternativet “Just a little…” så spelar Cloud en låt som du senare i spelet ska upprepa för att få Tifas bästa limit.

Du kan också läsa ett par brev på hennes skrivbord, och ta ett par trosor från skåpet. Självklart uppskattas inte allt ditt snokande av Tifa, och du tappar poäng till henne. 

Gå in på Innet. Ta trapporna upp och prata med Sephiroth två gånger och gå med på att det är läggdags. Nästa dag då ni ska ut i bergen så prata med Sephiroth då alla samlats så kommer Tifa dit. Ni beger er sen ut på en vandring över Mount Nibel. På hängbron gå fram till Tifa och spring sen efter henne.

Väl på fötter igen efter fallet så styr du Cloud igen. Spring upp till höger längs berget till en grottingång. Gå in där och följ grottan upp till höger (den till vänster är en återvändsgränd). Möter ni fiender så behöver du inte oroa dig, Sephiroth är extremt stark och kommer att slå ut allt motstånd. Skulle du bli skadad så använd menyn och gå in på “Magic” och använd “Cure” som Sephiroth kan så kostar det ingen MP!

Ute ur den grottan så är du på en plats full av ljus. Efter en scen så är du framme vid reaktorn. Gå in i reaktorn. Där inne så spring på rören till ett par kedjor till vänster som du kan klättra ner för. Följ Sephiroth in i rummet omringat av kugghjul. Spring upp för trappan i det röda rummet med de märkliga kokongerna och prata med Sephiroth där. När Sephiroth hittar ett fel på kokongen nere till vänster så gå dit och undersök den. Gå sen och prata med Sephiroth vid sidan ett par gånger för att få se vad som är inne i kokongerna.

Efter detta får du möjligheten att vila och spara i Kalm innan berättelsen fortsätter.

Clouds historia

När du återfår kontrollen över Cloud i sitt förflutna så ska du springa in i herrgården. Där tar du trapporna upp och in genom dörren längst till höger. Spring till rummet med soldaten och vidare in höger till nästa rum. Här inne finns en lönngång genom stenväggen uppe i ena hörnet. Undersök den för att öppna dörren och spring sen ner till källaren. Följ gången tills du kommer till en dörr. Väl där inne stöter du på Sephiroth.

När Sephiroth pratat klart så ska du lämna rummet. Cloud berättar sedan mer om Sephiroth innan du på nytt återfår kontrollen över Cloud som nu precis vaknat i en säng på herrgården. Spring ut i den stora hallen (till höger) och tillbaka ner i källaren genom den hemliga dörren. Tillbaka inne i labbet/biblioteket följ Sephiroths röst in på kontoret längst in. När Sephiroth pratat en stund med dig så går han. Du ska nu lämna herrgården och gå till mitten av byn, rätt in i flammorna. Du får styra en stund för att hjälpa Zangan rädda folk. Gå då in i huset överst till höger.

Nästa gång du åter får styra Cloud är i reaktorn. Ta dig ner och in mot reaktorn så stöter du på Tifa. Följ henne in till reaktorn. Gå och prata med Tifa när hon ligger på marken för att flytta henne till säkerhet. Gå sen upp för trapporna och in efter Sephiroth.

Nu är det så slut på Clouds återblick och du är med dina vänner i Kalm igen. Oavsett hur du svarar Barret så kommer ni att lämna rummet. Nere i receptionen ska du gå till Barret så får du en PHS av honom.

PHS: Det är en slags telefon så att du när som helst kan ändra vilka tre karaktärer du ska spela med (ditt party/gäng). PHS kan bara användas då du är på en sparningsplats, eller då du är ute på världskartan. Cloud är den enda karaktären du inte kan byta ut, och ibland även andra, men bara temporärt, om de är viktiga för en speciell sekvens i spelet.

Lämna hotellet. Pratar du med mannen vid utgången av Kalm så ger han dig en hint om vart du ska härnäst. Lämna Kalm och följ vägen österut in mellan bergen. Ta upp kartan i stort format (med Start-knappen) om du har svårt att hitta. Men du ska till den vit/röda punkten där ute till höger på kartan. Detta är Chocobo Farm. En liten bondgård som ligger vid sidan av ett stort och farlig träsk (gå absolut inte ut i träsket nu, du kommer att ångra dig!).

Chocobo Farm

Gå in på farmen för att få se en massa Chocobos. De gula fågeldjuren som funkar som hästar i Final Fantasy-spelen och har funnits med i nästan alla FF-spel.

Gå fram till den närmsta chocobon och prata med den. Svara med Wark (det första alternativet) så kommer de alla att dansa för dig och efter det ge dig en Choco/Mog-materia. Det är en summon!

Summons: Förklara summons … TODO

Trött? Inne i huset till vänster kan du gå till sovrummet för att bli erbjuden att sova där för 100 Gil av gubben.

Gå runt hagen och in i ladan till höger. I mitten inne i ladan går en kille med brun hatt runt, Choco Billy, honom ska du prata med. Be honom om en Chocobo så kommer han berätta att det inte går, men han kan lära dig hur du fångar en.

När du lärt dig av honom hur man fångar en så får du erbjudandet om att köpa en Chocobo Lure-materia för 2000 Gil. Detta är du mer eller tvungen till för att komma vidare i spelet. Har du inte så mycket pengar så kan du alltid sälja vapen och utrustning du inte längre använder i Kalm, eller så kan du slåss mot lite fiender som tappar pengar. Du kommer också behöva köpa några “Greens” av honom. Det är en typ av grönsaker som Chocobos älskar, kastar du såna i strid på en Chocobo så flyr de inte lika fort. Det passar gott att bara köpa den billigaste sorten just nu, Gysahl Greens. 2-3 stycken borde räcka, baserat på hur mycket pengar du har.

Med en Chocobo Lure i din hand och några Gysahl Greens i fickan så ska du utrusta din nya materia på en av dina gubbar. Lämna sedan farmen och gå ut på världskartan.

Midgar Zolom

Anledningen att du gör allt detta extra jobb (och dyrt är det också) med att skaffa en Chocobo är för att i träsket som du måste korsa lever ett jättestarkt monster. Monstret heter Midgar Zolom och är en gigantisk orm. Den känner av vibrationer i marken så fort du kommer in i träsket och kommer då att direkt åka mot ditt håll. Den är också väldigt snabbt så du hinner inte springa undan (det är tekniskt möjligt att kunna springa över träsket utan att bli tagen, men det är väldigt väldigt svårt). Med en Chocobo så är du mycket snabbare och hinner alltså över träsket utan att ormen kan ta dig.

Att fånga en Chocobo

Med Gysahl Greens och Chocobo Lure utrustad ska du gå till alla de fotspår du ser ute på kartan. Det finns minst två stora områden med fotspår runt Chocobo Farm. Dessa tillhör Chocobos och betyder att med en Chocobo Lure så har du chansen att möta en! Du möter inte alltid Chocobos, men chansen ökar med din nya materia. Spring bara på fotspåren tills en ny strid börjar. Du hör direkt när en strid startar om du mött en eller inte eftersom en speciell låt startar, Chocobo-låten.

Det viktiga är nu att du absolut inte skadar Chocobon för då attackerar den dig och flyr, och du måste börja om och leta vidare. Akta dig för att använda magier som kastas på alla fiender, och akta dig för att ge för många stridskommandon till dina gubbar (så att de råkar slå Chocobon efter att alla fiender dött). Börja också striden med att kasta en Gysahl Green till Chocobon via Item-menyn. Detta gör att Chocobon inte flyr så fort (vilket den vanligtvis gör). Skulle den äta upp sin godsak lite för fort så kasta bara en ny, för de flyr fort efter att de inte har nåt att göra. Har du otur så hinner de fly redan innan du fått kastat en Gysahl Green till dem, då är det bara att pröva med att hitta en ny Chocobo ute på kartan.

Expertens tips! Har du problem med att få dig en Chocobo? Låt en person alltid kasta Gystahl Greens till den (låt till exempel Aeris alltid göra det) medan Cloud anfaller fienderna runt Chocobon. Innan striden kan det också vara smart att förbereda två saker:

  1. Skruva ner hastigheten på striderna inne på “Config”-menyn, och se till att striderna stoppas/pausas då du går in i menyerna inne i en strid.
  2. Gå in på “Item” i menyn och sortera dina föremål manuellt (Arrange > Customize), lägg dina Gysahl Greens högst upp i listan så kommer de också högst upp då du är i strid och ska leta efter dem.

En Chocobo som har sällskap av två Levrikon (de som ser ut som strutsar) verkar lite lugnare än de som följs av andra fiender. Du får lite mer tid på dig att kasta din första Gysahl Green till Chocobon då. 2-3 Gysahl Greens är normalt att göra av med såhär tidigt i spelet för att få en Chocobo.

När du besegrat alla fiender och fått endast Chocobon kvar i striden (med eller utan hjälp från en Gysahl Green eller två) så får du rida på den! När du kommer ut från striden så sitter du på ryggen och kan styra den fritt. Den är snabb så vänj dig lite vid kontrollen först. Men hoppar du av Chocobon så kommer den att fly igen och du måste hitta dig en ny.

Styr nu Chocobon mot träsket söderut. Se för allt i världen till att inte springa in i skuggan du ser röra sig under ytan på träsket. Träffas du av den så hamnar du i strid med den extremt svåra Midgar Zolom, en strid på tok för svår för dig så här tidigt i spelet. Du kan alltid fly ifrån striden, om du hinner. Vänta tills ormen är så långt bort som möjligt och rid sedan över träsket.

På andra sidan träsket, vid grottöppningen, så kan du hoppa av din Chocobo. Den kommer att fly men det gör inget, den har gjort sitt jobb.

Spring in i grottan. Du får då se en närbild på hur stark Sephiroth är. Han har inte bara dödat en av de där läskiga ormarna, han har lyckats spetsa den på ett träd. När du sett ormen så kan du fortsätta uppöver för att komma in i grottan.

Navigation: