FF7-trivia – visste du?

Visste du detta om Final Fantasy VII? Läs vidare på denna sida för en del intressant information.

Visste du att …

Cloud var en detektiv i New York

De första idéerna runt vad spelet skulle handlade om fokuserade på att huvudpersonen skulle vara en detektiv/polis och det skulle utspelas i New York. Låter det bekant så är det för att denna idé gick vidare till att bli action-rpg:et Parasite Eve istället.

Sakaguchi är med i spelet

Final Fantasy-spelens skapare, Hironobu Sakaguchi, finns med i spelet. Han är inte spelbar utan hänger bara väggen i form av tavlor. Dessa tavlor finns på väggen i några av de väggarna som finns i husen i Rocket Town. Om du ser närmare så ser du att det är han, även om det är väldigt smått.

Det skulle lanseras 1994, till Super Nintendo

Ja det stämmer, redan 1994 – tre år före sin tid. Spelet planerades och började till och med utvecklas till SNES (Super Nintendo) för att släppas i 1994 i Japan (3 år innan det faktiskt kom till Playstation). Den första prototypen man gjorde var i 2D, i en isometrisk stil. Karaktärerna till FF7 hade man inte skrivit än så man använde Locke från FF6 i prototypen. Denna utveckling lades dock på is då de flesta i teamet drogs in för att hjälpa de få som jobbade med Chrono Trigger, ett spel som gick vidare till att bli ett av världens bästa RPGer.

Kitase och ett 3D tech-demo satte riktningen

Yoshinori Kitase kallades in till att leda teamet för att färdigställa spelet. Han var väldigt fokuserad på att man skulle följa utvecklingen i spelbranchen och pröva sig på 3D, även om det var dyrare och svårare, och man saknade erfarenhet på det. Flera nya programmerare och grafiker anställdes och man gjorde en tidig tech-demo med karaktärer från FF6 i olika strider. Alla imponerades av detta och då visste man att man kunde få detta till för ett helt spel, och man förstod samtidigt att spelet skulle ta enormt mycket plats. Året är 1995, och nu kan utvecklingen börja på allvar.

Spelet blev för stort, därför kom det till Playstation

Anledningen att man droppade Nintendo (som är en rätt stor historia i sig själv) var att man inte fick plats med det spel man drömde om på deras kassetter. Man behövde lagra mer data, primärt datoranimerade filmer, något som tar en massa plats. Spelet blev helt enkelt för stort. Där kom Sony in med den nya konsollen de jobbade på (som de för övrigt hade börjat jobba på tillsammans med Nintendo, men det gick inte så bra … som ni säkert listat ut). Sony behövde ett stort spel för att sälja konsoller, och Squaresoft behövde mer plats. Resten är historia.

En kassettversion hade kostat 10 000 SEK

Om spelet, som det slutligen blev med – för den tiden – högupplöst grafik i form av bakgrundsbilder och långa filmsekvenser, hade lanserats på kassetter istället för fyra tunna CD-skivor, så hade det kunnat kosta 10 000 SEK att köpa spelet. Detta påstår Squaresoft själva i den marknadsföring de gjorde för spelet i USA runt lanseringen där i 1997.

Se den dubbelsidiga reklampostern här: