Fort Condor
Om du tar dig högst upp i Fort Condor så kommer du där att möte en man vid ett stort fönster som står och kollar ut över ett slagfält. Om du pratar med honom så ska du få slåss i ett minispel. Väl i strid så är det såhär:
Du är de blåa och fienden de röda. Till vänster så ser du en mätare som visar med rött fiendens högst nådda punkt. Med och så kan du ändra hastigheten på spelet (1-4). Jag rekommenderar 3-4 eftersom 1 är för segt och det är 4 med. I början så kommer det inga fiender så använd den tiden till att fixa så att du får lite försvar, du kan inte placera gubbar under den röda linjen. När pilen du styr förvandlas till ett rött kryss så innebär detta att du inte kan placera nått där.
Nedan så finner du värden och info om alla krigarna.
Tristoner och Fire Catapult (från och med strid 3) finns inte fören senare i spelet.
De Goda
NAMN HP ATTACK RÄCKV. PRIS STARK/SVAG MOT
Stoner 100 20 1~4 480 n/a
Tristoner 150 30 1~5 1000 n/a
Catapult 100 18 1~5 480 n/a
Fire Catapult 120 25 1~6 600 n/a
Fighter 200 30 1 400 n/a
Attacker 180 25 1 420 Beast / Barbarian
Defender 220 35 1 440 Barbarian / Wyvern
Shooter 160 20 1~3 520 Wyvern / Beast
Repairer 160 10 1 480 Kan hela/laga allt
Worker 160 15 1 400 n/a
De Onda
NAMN HP STARK / SVAG MOT
Beast 230 Shooters / Attackers
Wyvern* 190 Defenders / Shooters
Barbarian 100 Attackers / Defenders
Commander 250 ???
* Kan flyga över föremål och hinder och bör tas ut i ett tidigare stadie.
Skador
Vad dina olika gubbar gör i skada på motståndarens COMMANDER:
Defender 17
Attacker 12
Fire catapult 12
Catapult vet ej ännu
Stoner 10
Tristoner 15
Shooter 6
Du kan ha max 20 krigare ute åt gången.
Detta spel kostar Gil, dina Gil så det gäller att du har en bunt. Om du har några överlevande efter slaget så får du pengarna tillbaka för dem. För att köpa en krigare så väljer du fram en och trycker och placerar denne med igen. För katapulter och stenfällor så kommer du se ett rött fält efter att ha placerat dem, detta är deras skottvinkel, med andra ord vart de ska skjuta.
När du är klar tryck och välj det översta alternativet. Så här funkar kontrollen:
Kontrollen
– Godkänn ett kommando. Placera pilen över en krigare och tryck för att se mer om denne. Få en lista på gubbar att placera.
– Neka ett kommando.
/ – Sänk hastigheten på spelet.
/ – Höj hastigheten på spelet.
Start – Starta/stoppa spelet.
Select – Visa/göm instruktionerna.
Styrkors – Placera över kompis/fiende för att se dennes värden mm.
Varje gång nån av dina krigare nått sitt mål eller dött så kommer det fram en ruta om detta högst upp på skärmen. Tryck på för att ta dig dit eller på för att strunta i det.
Krigare
STONER Översta valet - RIKTNING. Du kan ändra skott-
TRISTONER riktningen.
Nedre valet - TA BORT. Denne förstörs, tas bort.
CATAPULT Övre valet - RIKTNING. Du kan ändra skottriktningen.
FIRE CATAPULT Nedre valet - TA BORT. Katapulten förstörs, tas bort.
FIGHTER Val - AGERA. Flytta markören till den plats dit de
DEFENDER ska gå eller över en fiende om de ska anfalla denne.
SHOOTER
REPAIRER Val - AGERA. Flytta denne precis som förklarat ovan.
Om han tar sig till ett skadat föremål, ej krigare,
så kan han laga det (ge tillbaka HP). Dessa krigare
kan faktiskt också slåss.
WORKER Övre valet - AGERA. Flytta markören dit du vill att
denne ska ta sig.
Nedre valet - BOMB. Placerar ut en bomb som exploderar
när fienden närmar sig den.
DISMANTEL kommandot för katapulter och stenfällor kan verka dåligt fast när fienden passerat dessa så är de värdelösa och tar bara upp en plats av de 20 du får ha. Är det få fiender kvar och du har tillräckligt med försvar mot dem så låt dina katapulter och stenfällor stå kvar eftersom du får pengar för dem sedan.
Allt detta sköts nästan automatiskt, dina krigare anfaller motståndaren när de närmar sig varandra och det ända du behöver göra är att placera ny gubbar samt vissa anfall och andra förflyttningar.
Striden slutar när antingen en fiende når den lilla bruna hyddan högst upp på berget eller efter att du har besegrat alla fiender inklusive den feta bossen. Det kommer olika antal fiender i varje strid. (Antal fiender och ‘kompisar’ på plan syns vid mätaren till vänster).
Strider
De är flera strider på Fort Condor fast de kommer man bara åt vid vissa tillfällen. Och att donera pengar i början ser jag ganska värdelöst eftersom du ändå ska strida själv och köpa alla trupper. De nya striderna kommer allt eftersom så se till att komma tillbaka och kolla med jämna mellanrum, du kan lätt missa en eller flera strider!
Strid 1
Tillgänglig: Första gången du når Fort Condor.
Motstånd: 10 fiender – 7 Beasts, 3 Wyverns, 1 Commander.
Pris: Magic Comb
Strid 2
Tillgänglig: ???
Motstånd: ???
Pris: Peace Ring
Strid 3
Tillgänglig: Direkt du får Buggyn av DIo i Gold Saucer så kan du åka till Costa del Sol (åk in med buggyn) och ta båten till Junon och återvända hit för denna strid.
Motstånd: 30 fiender – ???
Pris: Megalixir
Strid 4
Tillgänglig: ???
Motstånd: ???
Pris: Superball
Strid 5
Tillgänglig: ???
Motstånd: ???
Pris: Inget
Strid 6
Tillgänglig: När Tifa leder gänget en stund.
Motstånd: ???
Pris: Inget
Strid 7
Tillgänglig: Efter att ha lämnat Tifa och Cloud i Mideel, på jakt efter Huge materia.
Motstånd: 45 fiender – 18 Beasts, 10 Wyverns, 16 Barbarian, 1 Commander.
Pris: Huge Materia och summon-materian Phoenix!
Så vinner du
- Pröjsa pengar (30.000 minst) och låt dem ta hand om det, du vinner inget.
- Förlora Condor striden och spöa Commandern i en hederlig FF7 strid, ingen vinst på detta heller.
- Spöa alla fiender samt bossen i Condor-striden så får du ditt pris.
Om du förlorar Condor -triden och dör under slaget mot Commander så blir du inte Game Over utan du får ett nytt försök fast med ett sämre pris.
Men om du skulle förlora sista striden, strid 7 om Huge materian, så får du inget nytt försök utan kastas ut från Fort Condor och repet upp till dem tar de bort så att du aldrig mer kan återvända till dem.
Strategier
Placera 1-2 SHOOTERS uppe vid kojan tillsammans med 2 DEFENDERS. Vid de fyra närmaste uppgångarna så ska du placera 1 TRISTONER eller 2 STONER vid varje. Vänta med att placera ut soldater tills fienden närmar sig. Luska ut vilken fiende som tar vilken väg och kolla på mina listor över vilken av dina mannar som lätast tar ner den fienden och placera honom mellan en STONER eller TRISTONER och fienden.
Om du skulle ha råd så kan du alltid bygga ett starkare försvar med 2 TRISTONERS och 2 andra gubbar vid varje punkt.
Vart man ska placera gubbarna beror på. Närmast basen så finns 4 genomträngningspunkter och skulle de trängas igenom så blir det jobbigt värre. Fördelen är att de är små och det går inte att undgå en TRISTONER eller en STONER som är placerad där.
En bit längre ner så är det 2 små och 1 jättestor lucka att bevaka. Detta håller visserligen fienden på ett lite längre avstånd fast den stora luckan i mitten kan vara svår att bevaka.
I mitten av bilden så finns 3 medelstora luckor att täppa. Denna plats måste du vänta en stund innan du tar då den inte får ha byggnader eller gubbar på sig för att den tillhör fienden. Här har du dock gott med tid att förbereda dig om fienden skulle bryta sig igenom. Men du har kortare tid att ta reda på vilken fiende som tar vilken väg och sätta in försvarare där.
Varje av motståndarens fiender behöver ha 1,0 – 1,5 av dina på sig. Detta kostar med andra ord cirka 450-600 gil per motståndare. Men du kommer antagligen inte att förlora många gubbar förens Commander’n kommer och röjer runt. Du får pengarna tillbaka för de trupper som överlevt.
Om en av dina gubbar dör så sätt ut en likadan snabbt så att du kan behålla ett starkt intakt försvar.
Placera fällor en bit upp och vänta med att placera ut dina mannar tills fienden har kommit upp en bit. Kolla vilken fiende som tar vilken väg. Ta och placera en kille som är bra mot den fienden framför honom så att de konfronteras, gärna med en Stoner eller Tristoner bakom sig.