image/svg+xml Ta mig upp

Skiva 2 – del 2

När du nått våning 13 så kommer djuret att springa iväg och ni följer automatiskt efter det. Han öppnar en dörr och springer in där och ni ska följa honom dit in. Ni väcker Squall och Zell ger honom sin Gunblade och djuret hoppar fram och säger “Laguna! Laguna!”. Vad ska det betyda, vet han att Squall är Laguna i drömmarna eller? Lämna rummet så bestämmer ni att ni ska ända ner till bottnen, hela 13 våningar ner. Zell vet hur man använder kranen som förde upp Squalls cell hit så efter att tjejerna bett Zell göra detta så går han upp och sköter kranen. Ni springer in i kranen Zell anropar er och ber Squall trycka på den röda knappen på panelen, gör det. Kranen sänks ner och skärmen blir svart ett tag och sedan ser du hur alla hoppat av på botten. Kuta in under den öppna porten och vidare till nästa. Känn på den så sprängs den upp utav trycket från en massa sand. Ni är under jorden begravda i sand. Efter detta hör ni eldstrid ovanifrån och tror att det är Zell som är i fara och rusar upp för att hjälpa till.

Nu byts du till Zell som jagas utav en vakt. När han hinner ifatt dig så blir det strid och efter den ska du fortsätta åt vänster. Där kommer fängelse chefen och höjer ett vapen mot Zell som står på knäna och ska precis skjuta när Squalls Gunblade delar honom. Zell blir överlycklig och kramar Squalls ben utan att släppa tills Squall slår kolven från sin gunblade i huvudet på honom. Quistis och Selphie kommer ner och då öppnar vakterna eld mot er med maskingevär. Som tur var så kommer Irvine och räddar er genom att skjuta vakterna. Sedan ser man när Irvine kommer ner för trappen tätt följd utav Rinoa, Irvine går lite coolt och snubblar ner och slår sig lite, vilken klant. Sedan pratar de lite med Squall och blir igen beskjutna och Irvine öppnar eld. Välj ytterligare en kamrat utöver Rinoa och Squall och spring upp till våning 13.

Ut i den friska luften igen.

När de nått våning 13 så är det tillbaks med Irvine och de två du lämnade kvar på våning 8. Irvine vill att ni ska springa ner och hoppa på kranen och åka med den upp. När du kommit till våning 3 så blir det de andras tur igen. Squalls party står uppe på våning 13 och djuret med. Prata med det så får du en “Cottage” utav det, spring vidare till nästa bildskärm och upp för trappen. Spring upp för nästa trapp i slutet utav detta rum och ut i friska luften åt höger från rummet. Väl där ute så anfalls ni utav 2 stycken “GIM52A” och en “Elite soldier”.

GIM52A
-Ingen bild-HP: 2114LV: 14AP: 8 (inkl. soldatens)GF:
WEAK: Lightning, Earth, Water.
STRONG: Poison gör 0 i skada.
ABSORB:
ATTACKER: Tackling -90, “Micro Missiles” -230-520.
DRAW: x
ITEMS: Screw
TAKTIK:
Ingen igentlig bosstrid fast de är ganska starka och du får inga EXP efter striden som man brukar så jag tar upp denna strid som boss.
Elite Soldier kastar oftast Aura och Shell på en robot och sedan Meltdown på nån utav er så att Vitality blir 0 och ni skadas mer. Blås på med Brothers och Quezacotl boostade några gånger så har du vunnit.

Nu så kontaktar Irvine er och Squall går fram till en panel och pratar med dem. Zell berättar för Squall hur han ska göra för att styra kranen och Squall gör det, de är nu på väg upp till er i kranen. Lämna rummet och ut till den långa bron där ni slogs er senaste bosstrid. När ni kommit en bit ut så visar en FMV den oändliga öknen och sedan zoomar den ut och visar hela fängelset. Fortsätt över bron och när dina kompisar nått andra sidan (om Zell är med så kommer han att trycka lite på den röda knappen) så visar en FMV hur Squall springer tillbaka till det första tornet när gångbron försvinner under honom. Han hänger i räcket medans fängelset borrar sig ner i marken, armklättra åt höger och när FMVn är slut så är ni i säkerhet på marken. Där pratar ni lite och sedan tar killarna och tjejerna en varsin bil och kör ut och stannar i öknen.

Här berättar Selphie att Edea ska skjuta missiler på Balamb och Trabia Garden. Efter lite snack så ska du gå och prata med Selphie som vill att du ska bestämma 2 partyn och själv åka till Balamb Garden med det ena och Selphie ska till Missile base med det andra. Nu ser ni några missiler skjutas iväg från missil basen och Irvine tror att de ska mot Trabia Garden, där Selphie gick innan hon förflyttades. Prata med henne igen och bestäm sedan vilka som ska vart. Efter detta så säg att du är säker på att du har valt rätt och så snackar ni lite till. Squalls party sladdar in bilen på en tågstation och går av, spring till vänster och fortsätt fram till loket som ni ska hoppa på. Tåget startar och en vakt kommer springandes efter det fast snubblar och ni kör säkra iväg.

Nu är Selphies party i bilen i öknen. Åk till Missile base som ligger nordvästväst om er. Kör fram till och in i Missile base så kommer vakterna att släppa igenom er. Ni kliver ut ur bilen med Galbadian Soldier uniform på er. Spring till vänster och in igenom dörren där, en Save Point, och fram till det lilla blinkande vita ljuset så får du ett ID-kort av en kamrat att sätta in. Nu har ni öppnat den vänstra dörren som ni ska springa igenom. När ni ser vakten vid dörren så får du bestämma hur de ska bete sig. Spelar ingen roll vad du väljer fast springer du förbi så varnar han er för att springa då man kan trilla ner. Spring ner för trappen i slutet, en Save Point, och till vänster om trappen och bakom den. En Draw Point finns till vänster och två soldater till höger som du ska tala med. De ber er att berätta för vakten, som står och inspekterar i rummet framför trappen, att han ska inspektera propp rummet. Gå och berätta för honom att han måste fortsätta med nästa uppgift fast han säger att han måste bli klar här först. Han vill att ni säger detta till de som gav er första ärendet. Spring till dem och berätta detta så ber de er att kolla propprummet i stället för dem. Kuta upp för trappen igen och in i det rum där en vakt står och vaktar. Han släpper in er och sticker iväg, gå in. En Draw Point finns här, gå fram till panelen där en röd spak finns och välj vilket som för att trycka lite på knapparna. Sedan så ska du välja att slå hårt på den, gör detta med FYRKANT och efter en stund så slocknar ljuset helt. Lämna rummet så kommer de två underhållnings vakterna och pratar med er. Välj vad som helst utom “Let’s FIGHT!” för att slippa slåss. Lättast är att “Talk your way out.” och sedan “We where just about to call on you.”.