Skiva 1 – del 4
Ert första uppdrag som SeeDs
Efter detta så väcker någon dig genom att knacka på dörren, ni ska till staden Timber på uppdrag. Ta “Weapons Mon. April” på skrivbordet och spara om du vill. Dra till utgången där Cid, Selphie och en Faculty väntar. Zell är inte där men kommer snart inblåsande på en T-board. Facultyn konfiskerar den för Zell.
Efter att Cid har gått igenom uppdraget så ger han dig “Magical Lamp” när du ska lämna platsen. Om du använder den i menyn så hamnar du i strid med Diablos som har cirka 8.000 i HP på level 9, besegrar du honom så får du GFn Diablos. Detta ska du dock inte göra ännu utan spring nu till Balamb och till vänster om mannen på bänken. Köp biljetter för 3.000 till Timber av konduktören efter affären och stig sedan på tåget. Innan du stiger på så kanske du vill läsa ett gammalt nummer utav Timber Maniacs som ligger bakom det röda räcket.
Använd biljetten för att komma vidare, Selphie kutar före och Zell följer henne. Gör det du också och gå in i hytten efter Zell som har roligt i soffan. Prata med honom så lugnar han ner dig och ger dig tidningen “Pet Pals vol. 1” och så sätter sig Squall. Selphie kommer in och ett tjutande ljud hörs och alla somnar.
Är detta en dröm eller?
Nu har ni skickats bakåt i tiden och bytt roller. Squall styr nu Laguna, Selphie styr Ward och Zell styr Kiros. Följ stigen så kommer du ut på en stor åker, där finns en Draw Point, fortsätt längs stigen och kuta över bäcken. Töm ytterligare en Draw Point och hoppa in i fordonet och ni körs automatiskt till Deling city. Gå ut ur bilen och ta er till höger och följ bilen som kör förbi. Gå in på Galbadian Hotel där du kan spara om du vill.
Gå nu ner för trapporna till höger. Prata med damen och säg att ni ska sitta vid ert vanliga bord och där beställer ni det vanliga. En kvinna vid namn Julia kommer ner och spelar på pianot. Ward och Kiros pushar Laguna att gå och tala med henne. Naturligtvis så får Laguna kramp i benet när han är nån meter ifrån henne och börjar hoppa runt. Gå nu tillbaks till din plats. Efteråt så kommer Julia och sätter sig vid Laguna, Ward och Kiros lämnar dem. Efter att ha pratat en stund så bjuder hon upp Laguna på sitt rum, hon lämnar dig där och går upp till sitt rum. Nu ska du gå upp till lobbyn och fråga efter hennes rum i receptionen.
Väl där så pratar ni en del och Laguna bubblar på en hel del om sig själv innan Julia får en syl i vädret. Hon berättar om sina planer om att bli sångare och inte bara spela på piano och får till och med en idé till en låt utav Laguna, utav hans vackra ögon.
Och nu tillbaks till ert första uppdrag.
Nu är allt tillbaka till det vanliga, Squall, Selphie och Zell vaknar upp i kupén och pratar om drömmen. Strax därpå så anländer tåget till Timber och ni ska lämna kupén och tåget. Mannen med blå keps som står på trappan säger att Timbers skog verkligen förändrats. Ni ska svara “But the Owls are still around.” som är det tredje och sista alternativet. Följ sedan honom upp på nästa perrong och in i ett nytt tåg som åker iväg med er. Här träffar ni Watts (mannen som förde er hit) kollega Zone. De vill att du ska hämta “Prinsessan” i den sista hytten i korridoren. Prinsessan visar sig vara hon som du dansade med på balen, Rinoa. Ni pratar lite och hon introducerar sin hund Angelo för dig samt lär dig hur hennes Limit Break fungerar. Följ sedan Rinoa tillbaks till de andra så pratas det lite och ni ska sedan gå in i nästa rum. Här så kommer de att gå igenom anfalls planerna med er. Det är inte viktigt att du kan planen i huvudet för det enda du behöver göra är att slå in de där koderna tillräckligt snabbt utan att bli upptäckt. Lämna sedan rummet och berätta för Watts att ni är redo för operationen.
Nu kommer ni att hoppa över till det andra tågets tak. Här så ska du springa över till de andra utan att den blåa eller röda vakten upptäcker dig, vänta tills att de stängt fönstren. I nästa vagn så finns en blå och en röd vakt som Selphie och Zell kollar till. Nu ska Squall koppla loss den första vagnen, det är 3 koder som du ska slå in, Rinoa ger dig koderna som består utav 4 siffror representerade utav knapparna på din handkontroll. O-1, X-2, []-3, A-4. Koderna slumpas fram så det finns inget svar på vilka koder Rinoa kommer att säga. Du får fem sekunder på dig varje gång. Här så ska du bara slå in alla koderna så snabbt som möjligt så bör du hinna innan vakterna kommer, när de varnar för den blåa vakten så bör du hoppa upp om du inte är klar. Ta dig sedan upp igen och vidare till nästa vagn som ska kopplas loss. Här så blir det genast lite krångligare, det är nu 5 stycken koder som ska slåss in. Med R1 så kan du kolla åt höger för att se vart vakterna är någonstans, ett tips är att hela tiden ha den intryckt för att se vart vakterna är. Det finns en blå vakt på tåget som går fram och tillbaka medan den röda vakten springer. Den röda vakten ser dig om du står stilla medan den blå ser dig om du rör på dig. Är du uppe på taket så är det ingen fara eftersom ingen utav dem kollar uppåt. Så klättra ner och slå snabbt in de fyra siffrorna Rinoa ger dig och hoppa upp igen. Håll sedan in R1 för att kolla vakterna, när de är på väg bort eller tillräckligt långt bort så kan du hoppa ner (OBS! hoppa inte ner för tidigt så att vakten inte hunnit lämna platsen) och slå in nästa kod och snabbt hoppa upp igen. Om du skulle bli sedd så kommer du hamna uppe på taket igen och får börja om från början. Fast fördelen är att du får en extra minut på dig så har du lite med tid så se till att bli upptäckt ett antal gånger för lite extra tid.
Efter att ha kopplat bort denna vagn så visar en FMV hur ert tåg tar över Presidentens vagn och hur eran falska vagn kopplas på deras tåg. Gick det bra så går din SeeD rank upp med 1. Prata sedan med Rinoa när ni är redo att gå och tala med President Deling. Han visar sig vara falsk, de hade lurat er med ett falskt tips om presidentens färdväg. Nu så blir det bråk.