image/svg+xml Ta mig upp

Sphere Grid

Här tänkte vi ha lite tips och förklarningar för spelets Sphere Grid. Både för det klassiska och för expert upplägget som finns att välja i början av spelet.

Vi börjar med tips på hur du ska utveckla alla dina karaktärer på Grid:en. Samt en kort lista på alla olika attribut du kan höja med hjälp av Grid:en och de olika stenarna.

Beginner Grid

Tidus

Börjar i övre vänstra hörnet. Försök att hålla honom inom sitt område (lås inte upp några låsta “noder”) och då hans område är slut så kan han lära sig fler understödsmagier i Yunas fält. Till exempel Protect, Shell och gärna Cure-magierna. Efter det så ta honom ganska snabbt till Wakka och Aurons område för att göra Tidus starkare. Rikkus “Use” och “Mug” passar också ganska bra.

Wakka

Då Wakkas område är slut så ta honom in i Aurons område för att öka hans styrka. Han lär sig även många bra tekniker och blir mycket bra. Fortsätt sen in i Tidus område.

Yuna

Håll dig till hennes område men kika gärna förbi och lär dig Rikkus “Use” ability för den är väldigt bra för Yuna. Fortsätt sedan in i Lulus område och sen in till Rikku då Lulus område har tömts, missa inte heller Tidus område med Hastega och dylikt.

Kimahri

Börjar i mitten på ett ganska litet område så han måste snart välja sin väg. Går du in hos Lulu så blir han svag men duktig på magier. Väljer du Auron, Wakka och Tidus områden så blir han stark. Jag föreslår att du gör honom starkare och tar in på Wakkas område.

Lulu

Då hennes område har tömts så kika in hos Yuna och lär dig fler magier och öka hennes “Magic” attribut så att hon kan göra mer skada med sina magier. Även Tidus och Rikkus områden fungerar bra.

Auron

Auron ska tömma hela Wakkas område efter sitt och sen Tidus. Han blir då snabb, stark och kan alla bra stridstekniker.

Rikku

Rikku är lite svår, precis som Kimahri, att placera. Ta in henne på Yunas fält för att lära dig mer helningsmagier så att även hon kan hjälpa i strider, eller gör henne till en stridskämpe i Wakka, Auron och Tidus områden.

Spheres

Spheres betyder ungefär “Sfärer” men jag har valt att i nästan alla lägen på svenska kalla dem för “Stenar”

RÖDA Spheres: Detta är de Stenar som du använder för att lära dig saker på Grid:en och därmed bli starkare. Man får dessa genom att besegra fiender i strid. Det finns: Power, Mana, Speed och Ability Spheres. Även Fortune (lycka) Spheres finns som används för att höja karaktärernas Luck (tur) men de är extremt svåra att få tag i.

SVARTA Spheres: Nyckel-Stenare används för att låsa upp de olika noder som är låsta på Sphere-grid:en. Då du låst upp ett lås så blir det en tom nod där istället. Det finns “Lv. 1 Key Sphere”, (Lv = Level), Lv 2, Lv 3 och slutligen level 4. Ettorna är enklast att få tag i, fyrorna svårast. Ettorna låser oftast bara gångar mellan olika karaktärer, fyrorna gångarna till starka magier och ability:s.

LILA Spheres: Du använder dem för att “förvandla” tomma noder till några med innehåll. Vad det blir beror på vad det är för typ av sten. Fördelen är att du alltid får den allra starkaste av de attribut-höjningar som finns för just den stenen. Till exempel Hp Sphere gör en tom nod till en 300 HP nod, en Strenght Sphere gör en tom nod till en Strength + 4 nod! Sätt dem gärna på platser som alla kan nå ganska snart så att så många som möjligt får dra nytta av de ökade attributen.

BLÅ Spheres: Med såna här kan du flytta runt på ett speciellt sätt, utan att använda Sphere Levels! Till exempel Friend Sphere så får man välja en kompis nuvarande plats och hamna där, eller Return Sphere som tar dig till en nod som du redan aktiverat.

GULA Spheres: Dessa Stenar är de som är svårast att få. De kommer i flera olika format och med dessa kan man lära sig saker som andra karaktärer redan lärt sig! Till exempel “Blk Magic Sphere” används för att lära dig en svart magi som nån redan lärt sig, utan att använda andra stenar eller Sphere Levels! Så håll hårt i dessa och spara dem till de riktigt bra magierna och färdigheterna.

Attributer

Alla attributer och i vilka olika “steg” de kan höjas.

Strenght+ 1+ 2+ 3+ 4
Defense+ 1+ 2+ 3+ 4
Magic+ 1+ 2+ 3+ 4
Magic Defense+ 1+ 2+ 3+ 4
Agility+ 1+ 2+ 3+ 4
Luck+ 1+ 2+ 3+ 4
Evasion+ 1+ 2+ 3+ 4
Accuracy+ 1+ 2+ 3+ 4
HP+ 200+ 300
MP+ 10+ 20+ 40