image/svg+xml Ta mig upp

Kom igång

Så funkar det

Spelet utspelas i vatten mellan två lag med vardera fem spelare och en målvakt. Två av spelarna är försvarare och två är anfallare, den femte är center/mittspelare (lite både och). Det gäller att göra flest antal mål i motståndarens mål som alltid ligger åt vänster på skärmen, det målet är också alltid rött, ditt är blått. Varje match består av två halvlekar där varje pågår i 5 minuter, men de går snabbare än verklighetens fem minuter. Om man spelar lika (oavgjort – lika många mål) så slutar matchen oavgjort, om man inte spelar en turnering, då kör man förlängningar på fem minuter styck ända tills ett av lagen gör ett mål. Det laget vinner då och matchen slutar.

För att spela – menyer

Efter att ha spelat lite Blitzball i Luca så har du säkerligen både läst reglerna och spelat lite. Senare i spelet kan man via nästan alla Save Points direkt kunna komma till en Blitzball arena och spela. Då du kommit dit så kommer en skärm upp med flera olika val, vad de står för tänkte jag berätta här.

League – Spela en liga/säsong på 10 matcher mot alla lag. Man får 3 poäng för varje vinst, 1 poäng för varje oavgjort och 0 poäng för varje förlust. Den med flest poäng efter den tionde matchen vinner säsongen.

Olika priser delas ut till första-, andra- och tredjeplats, samt den bästa målskytten.

Tournament – Spela en turnering mot fem andra lag. Fyra lag börjar och vinnarna får möta de andra två lagen som alltså slipper spela första matchen (har du tur/otur är du en av dem, du slipper spela men missar tekniker och EXP samt att göra mål). Efter denna match så får de två förlorarna mötas och spela om tredjeplatsen, vinnarna gör upp om guldet. Olika priser delas ut till första-, andra- och tredjeplats, samt den bästa målskytten.

Exhibition – Inga EXP tjänas, varken av dig eller motståndarna. Men du kan fortfarande lära dig nya tekniker. Utmärkt för dig som vill lära dig kontrollerna, skaffa tekniker och träna dina Blitzball-färdigheter.

Tutorial – Kolla all den hjälp du fick innan matchen i Luca, du kanske missade nåt eller har glömt.

Team Data – Kolla detaljerad info om alla dina spelare. Alla deras värden samt tillgängliga tekniker.

Cancel – Återgå till Save Pointen.

Reset Data – Alla uppställningar, turneringar, placeringar, mål etc raders/återställs. Du förlorar INTE dina levels, priser, tekniker eller spelare.

Uppställning

Som tidigare nämnts har man sammanlagt 6 platser i laget att fylla. När man valt att spela antingen League, Tournament eller PROVA så får man bestämma vilka positioner dina spelare ska spela i. Du kan ha max 8 spelare men får bara spela med 6, du kan byta igen i halvleks-pause. Välj bara spelare och tryck på  för att sätta den spelaren på den första platsen som är ledig. Spelet kommer ihåg i vilken ordning du vill ha spelarna från gång till gång. De olika positioner som finns är:

LF = “Left Forward” Vänster anfallare. Tar emot långa passar och anfaller motståndarens mål.

RF = “Right Forward” Höger anfallare. Tar emot långa passar och anfaller motståndarens mål.

MF = “Mid Fielder” Mittfältare. Håller sig i mitten, lite alltiallo. Både attack och försvar men mest den spelare som håller ihop spelet, passar runt bollen och försvarar i ett tidigt stadium så att kontringar lätt kan göras.

LD = “Left Defense” Vänster försvarare/back. Ser till att motståndarens spelare och bollar ej når mål.

RD = “Right Defense” Höger försvarare/back. Ser till att motståndarens spelare och bollar ej når mål.

GL = “Goalkeeper” Målvakt. Försvarar målet för laget, flytter sig aldrig ut på plan.

Att spela

Att spela i vatten är både bra och dåligt. När man skjuter eller passar så blir farten på bollen allt svagare och svagare. Man förlorar också hela tiden HP då man har bollen, men återfår HP då man inte har bollen.

Tryck på  för att ändra styrning, när du valt en typ så får du välja strategi (om du inte har bollen så får du inte välja styrning). Olika strategier har olika fördelar och passar oftast bara i olika lägen. Då du väljer styrning så finns “Auto”, “Manual A” och “Manual B”. Väljer du Auto så flyter hela spelet på automatiskt. Dina gubbar simmar, skjuter och försvarar automatiskt. Väljer du nån av Manual-valen så styr du själv dina gubbar och skjuter och väljer tekniker. Spelet kommer ihåg mellan varje match vad du valde sist.

Tryck på  när du har bollen för att få upp ett nytt val. Pass (passa), Shoot (skjut) och Dribble (dribbla). Väljer du att passa så får du “betala” de antal HP som stod och sen välja nån att passa. Väljer du skjuta så får du först även där “betala” de antal HP som står och sen skjuter gubben bollen mot mål. Man kan dock inte skjuta bollen hur långt som helst, då säger spelet ifrån. Att dribbla innebär att man bara fortsätter att simma med bollen.

Längst ner i högra hörnet ser du en karta över spelplanen. Man simmar alla på samma nivå i vattnet, ingen ligger under eller över nån annan. De röda är motståndaren och de blåa är du. Målen är också markerade. Då man har bollen så lyser en gul ring runt ens pil. Då man ska välja ett kommando så stannar gubben till en halv sekund innan han får göra nåt medan alla fortsätter närma sig. Om nån motståndare är inne med minst 10-20% av sin pil inom din ring så kommer han att försvara sitt mål och anfalla dig för att ta bollen. Du kan som mest få alla lagets fem spelare mot dig. Är du fri så får ingen attackera dig. Om du simmar och nån stöter in i dig, eller ligger nära i ett par sekunder, så stannar spelet och motståndaren kommer försöka ta bollen.

Kommandon – Så funkar allt

Då du har bollen och trycker på  så får du upp några val om vad du ska göra. Dessa är förutom “Dribble”:

Pass – Välj en medspelare att passa till. Ditt PA-värde (pass) bestämmer hur långt bollen kan nå. Når värdet noll innan bollen når din lagkamrat så fummlar han bort bollen och någon i närheten, oftast en motståndare, tar upp bollen.

Shoot – Skjut bollen mot mål, funkar ej hur långt ifrån mål som helst. Då den når målvakten så stannar bollen och värdet slutar sjunka. Se nedan för att få reda på hur resten går till.

När målvakt ska fånga en boll så tar man målvaktens CA-värde (catch/fånga) och drar bort det från bollens/anfallarens SH-värde (shoot/skjuta) då bollen nåt målet. Om “Tidus” skjuter en boll med 13 i SH som når till målvakten med 10 i SH kvar och målvakten har 8 i CA så tar man egentligen 10 – 8. Men målvakten kan fumla eller vara bra och få allt från 50% minus till 50% plus på sitt CA (alltså allt från 4 till 12). Skottets kraft, SH, dras av med målvaktens slutliga CA. Blir det 0, eller mindre, så blir det mål, annars fångar målvakten bollen. Antingen tar målvakten bollen med händerna och kan automatiskt passa slumpvis spelare i ditt lag, ibland i motståndarlaget. Målvakten kan också tappa bollen (släppa en retur) och då kan vem som helst som är nära målet plocka upp bollen.

Vid konfrontation med andra spelare så får den med bollen inte anfalla. Den ska bara ta sig igenom attackerna eller skjuta/passa igenom dem. Endast de som ska stoppa gubben med bollen får använda valbara tekniker vid konfrontation. Den som har bollen får välja “Break” eller inte. Break (bryt) innebär att man försöker attackera och ta sig förbi en, eller flera, av försvararna. Då du tar dig förbi en försvarare med Break så kommer dennes AT-värde (attack) att dras bort från ditt EN-värde (endurance/uthållighet). Även här kan motståndarens AT variera med plus 50% till minus 50%. Om ditt EN når noll så tar motståndaren bollen för dig. Har du EN kvar så fortsätter din plöjning igenom eventuella försvarare du valt att ta dig förbi ända tills alla är slut eller ditt EN är noll. Då du slutligen är igenom så skjuter du, passar eller dribblar vidare, om inte fler motståndare kvarstår. Du kommer här att passa eller skjuta beroende på vad du valde innan konfrontationen. Här får du använda en teknik medan motståndaren inte får det. Deras BL-värde (block) kommer nu att dras från ditt SH / PA-värde (pass). Även här kan block sänkas eller höjas med upp till 50%. När alla fått försöka ta bollen (ibland kan de faktiskt missa helt) så fortsätter bollen mot mål eller mot lagkamrat om SH/PA ej nåt noll. Når den noll så kommer den motståndaren som sänkte bollens kraft till noll att ta bollen.