image/svg+xml Ta mig upp

Versioner

Kärt barn har många namn, eller ett bra FF-spel finns i många versioner. Final Fantasy VI släpptes först till SNES (Super Nintendo) i Japan den andra april 1994. Senare samma år korsade det havet till Nordamerika – 11 oktober. Och här börjar förvirringen med alla versioner och namn.

Varför “Final Fantasy III”?

Final Fantasy VI var det sjätte spelet i Japan. Men i Nordamerika hade man fått varken Final Fantasy II, Final Fantasy III (bägge släppta till NES – Nintendo 8-bit), eller Final Fantasy V (till SNES). Så man startade på sin egen räkning. Man döpte om Final Fantasy IV till Final Fantasy II och då blev det naturligt att följa den nya räkningen för nästa FF som kom över havet, därför blev FF6 omdöpt till Final Fantasy III. Förvirrande va? Europa då, nej vi får inte spelet alls, skam!

Utöver denna namnändring så är det inga stora skillnader mellan de spelen.

Playstation-version

PSX-releasen är som originalet, tillochmed med den dåliga översättningen intakt. Dock har man gjort fina CG-filmer till början och slutet av spelet, så att fans kan få se hur FF6 kunde se ut på modern hårdvara.

Spelet kommer den 11 mars 1999 till Japan, lite senare, den 30 september samma år kommer det till Nord Amerika i form av Final Fantasy Anthology-samlingen. Vi i Europa får fortsätta vänta på FF6, som ännu inte kommit till oss, och först i 2002 närmare bestämt den första mars kommer spelet till oss. Då släpps det för sig själv men man får med ett demo till FFX på PS2 och detta ökar försäljningen.

Advance-version

I 2007 släpps en ny version av FF6 till Game Boy Advance. Detta var en av flera gamla FF-spel som släpptes om. Musik och grafik var i stort sett oförändrad, men det man gjorde var att man löste upp i några gamla kända buggar samt la till Dragon’s Den (en lång och väldigt svår extra grotta), en ny superboss (Kaiser Dragon) och ett par nya Espers.

Mobil-versioner

Baserad på Advance-versionen gjorde man ett större jobb med grafik och annat för att släppa en version som kunde tilltala nya spelare mer. Man släpper dessa till moderna mobiltelefoner, alltså iOS och Android. Du får här de nya grottorna och allt annat nytt, men i tillägg har man förändrat en del i striderna för att förenkla för mobilanvändare, man har också lagt in många andra funktioner som moderna spelare förväntar sig (molnlagring, auto-strider, etc).

All grafik uppdaterades till högre upplösning, dock ännu pixelbaserad och handmålad, där även alla porträtt ritades om av originalartisten Kazuko Shibuya. Just detta grepp har fått utstå extremt mycket kritik från fans och press, grafiken upplevdes mer som “utsmetad” och förlorade sig originella charm. Samtidigt är alla porträtten baserade på Yoshitaka Amanos originalillustrationer i högre grad än SNES-versionen. Så vem har rätt?

Dessa versioner fasades ut när Pixel Remaster släpptes, de går alltså inte längre att köpa, men har du redan spelen får du så klart behålla dem.

Pixel Remaster

Pixel Remaster är ett helt koncept som Square Enix började med i 2021 då de gör om alla de sex första FF-spelen från grunden, men utan att gå för långt som med mobilversionen. FF6 släpps i 2022 som den sista av alla de första FF-spelen i Pixel Remaster serien. Den kan spelas på mobiltelefoner (iOS/Android) och Steam. Här har man tagit bort allt extramaterial, men istället får vi här ny översättning, alla buggar och annat har fixats, vi får orkestrerad musik, molnlagring, auto-strider, samt mest märkbar: fantastisk grafik som respekterar originalet. Dessutom har några scener fått sig den så kallade “2.5D” grafiken som blev känd i bland annat Octopath Traveler.

Många fans hoppas denna version också kommer till andra plattformar men Square Enix har inte sagt nåt där än.