image/svg+xml Ta mig upp

Lockes scenario

Vägen har delats

Detta är ett av tre scenarior du kan välja (de andra är Sabins scenario och Terras scenario). Man måste klara alla tre scenarior för att komma vidare i spelet.

Fly South Figaro

Det första du bör göra är att utrusta Locke med nya saker som du kanske samlade på dig under Sabins äventyr.

Nu står du alltså som Locke i South Figaro och skall försöka fly Imperiet och komma till Narshe. En viktig sak att komma ihåg här är att absolut inte på några villkor prata med några Magitekrustningar. Du kommer att få spö. Med detta i tankarna ska du gå in i ”Item” affären. Prata med handelsmannen här. En strid börjar och allt du ska göra är att använda ”Steal” så snor Locke motståndarens kläder.

I dina nya kläder ska du gå nerför trappan och prata med ungen. Gå nu utomhus och prata med den grönklädde officeren som finns längst till vänster på ringmuren. Stjäl hans kläder på samma sätt och gå sedan till värdshuset. Kolla också om caféet har något du vill köpa. I värdshuset ska du gå ner till källaren och bråka med mannen där. Stjäl hans kläder, efter striden tar Locke hans cider. Nu kan du gå tillbaka till där ungen stod och gå uppför trapporna och prata med den gamle mannen där. Efter det ska du prata med ungen igen och ge honom lösenordet ”Courage”, så öppnar han en hemlig gång åt dig.

Gå nerför trapporna, kolla klockan för en Elixir, gå sedan ut och vidare till millionärens hus. Här inne ska du gå bakom bokhyllan i rummet där det drar. Du kommer ner till ytterligare en källare. Fortsätt framåt, Locke kommer att se någon han känner igen, en tillfångatagen Imperiegeneral.

Ny karaktär!

Namnge person: Celes – Läs mer om Celes

När vakterna är klara ska du gå in i rummet och frigöra Celes. Hon följer med dig motvilligt. Ta Clock Key från vakten också. I nästa rum kan du spara och hela, gör det. I nästa rum finns det tre kistor, en tom, en med 500 gil och en annan med 1500 gil. Jag rekommenderar att sparar den tomma tills vidare. Hint. Vrid upp klockan ovanför dig och gå in i gången som öppnas.

Här inne finns det en massa fiender, soldater och hundar. De ska inte vara alltför svåra, men bygg gärna upp Celes level. I kistorna runtomkring här hittar du Iron Armour, Earrings, Heavy Shld och en RegalCutlass. Lite innan du hittar Earrings finns en gömd gång. Där kan du hitta X-potion, Ribbon och Ether. Gå uppför trapporna i det övre högra hörnet. Innan du går ut frågar Celes varför Locke vill hjälpa henne. Han svarar att det är för att hon påminner honom om någon. Intrigerna tätnar.

Mot Narshe

Utanför ska du gå till South Figaro-grottan. Nästla dig igenom här igen. Kommer du ihåg den där ”Tincture” som jag sade åt dig att lämna? Den kan du hämta nu, men istället för en alldaglig ”Tincture” hittar du en händig Thunder Rod. Precis i slutet av grottan hörs något oljud från en vägg och ut hoppar en ny boss.

Bossmöte

TunnelArmr

HP 1 300

Tid att introducera Celes förmåga Runic. Detta gör att hon absorberar all magi och på så sätt helar sig lite grann. Låt Locke attackera (du kan dock sno ett ”Elixir” från bossen) och Celes bara använda Runic, alternativt ”Cure” om det skulle behövas. Snart finns det inte mycket kvar av den här bossen

Behöver du mer hjälp? Fler tips för att besegra TunnelArmr »

Efter striden flyr du till Narshe.

Välj en ny väg

Nu är Lockes del klar, dags att välja nästa scenario – de andra är Sabins scenario och Terras scenario. Man måste klara alla tre scenarior för att komma vidare i spelet. Om du är färdiga med alla scenarior nu så är det bara att gå till kapitel 4.