Guiden – del 3
Vägen tillbaks till Rabanastre
Efter att ha kommit ut ur grottan så visas en karta. Kolla vart du ska, om du inte köpt en karta av en kartograf så memorera vart du ska. Du ska hur som helst springa söderut, genom Giza Plains, för att slutligen nå Rabanastre igen. Som tur är så ger fienderna inget direkt motstånd.
När du äntligen når Rabanastre så har en Moogle dykt upp med en konstig apparat till vänster om ingången. Detta är en teleporter – Moogling – som kan förflytta dig snabbt runt i staden. De kommer nu att alltid finnas där, så använd dem då du ska förflytta dig längre sträckor. Teleportera dig till Sandsea, och spring söderut till Migelos ställe.
Efter din lite visit hos Migelo så ta dig ner till Old Dalan. Men köp gärna på dig några av de nya föremålen Echo Herbs och Gold Needles först, det skadar aldrig att ha några sådana med sig. När du ändå håller på så skadar det aldrig att ta dig till Montblanc och samla in belöningar för de bossar du besegrat hittills. Hans finns i den norra delen av staden (North End), i klubbhuset (se karta). Besök honom varje gång du återvänder till Rabanastre efter dina äventyr.
Nog om det, ta dig ner till Old Dalan. Han ritar ut ett kryss på din karta, så ta dig dit och prata med killen som sitter på lådorna så släpps du in. Efter scenen där inne så är Basch med i ditt lag, och ni ska hitta Balthier och Fran. Börja med att utrusta Basch med lite grejer och spendera hans 199 LP!
Balthier och Fran är på övervåningen i Sandsea och tar det lugnt. Prata med dem så är det snart dags att flyga för första gången! Lämna Sandsea och spring till den västra utgången, där finns flygplatsen – Aerodome (de heter så i varje stad). Spring in där så stöter du efter en stund på Balthier till vänster om huvudgången. Säg till honom att du är redo att flyga till Bhujerba.
Bhujerba och Lhusu Mines
Ni ska till Lhusu Mines i staden. Så lämna Aerodome så får ni rätt snart en ny gäst i ert party – Lamont. Spring längs vägen så träffar ni en Moogle som säljer kartor, köp båda, bara en, eller ingen, utefter behov och tillgång till Gil. Från dem så ska du springa söderut (se kartan). Det är en liten omväg, men vakter har spärrat av vissa vägar, berättar stadens guider.
Väl framme utanför gruvans ingång finns en Save Point. Spring ner för trapporna mot gruvan och in i den. Här inne finns det fällor lite här och där. Om någon har Technicks Libra aktiverad, eller Accessorien Bangle utrustad, så kommer alla fällor att visas som röda ljusfält. Undvik dem, de skadar dig!
Efter att ha passerat över en lång bro så når ni snart en andra bro. Här kryllar det av skelett! De är jättebra att samla på för de ger nästan 100 EXP styck, och den långa Chain du får ihop ger värdefullt Loot som du sen kan sälja dyrt i staden. Så spring fram och tillbaka på bron så länge du orkar, om du orkar.
Efter bron ska du springa åt höger då vägen delar sig. Detta tar er in i själva grottan. Efter en scen där så måste ni fly för glatta livet. Tryck in R2-knappen och spring för allt vad tygen håller. När ni passerat båda broarna så har ni skakat av er förföljarna. Ta dig dig nu ut ur resten av gruvan på vanligt sätt.
Väl ute får ni se en scen. Gå sen upp för trapporna. Där öppnas ett nytt litet uppdrag för dig. Du ska berätta att Basch lever, detta gör du med FYRKANT-knappen. Ställ dig bara nära en eller flera invånare i staden och tryck på knappen. När tillräckligt många hört ryktet så når mätaren 100%. Du ska inte berätta om Basch till soldaterna i byn (de bär hjälm och svärd), för då förlorar du 30%. Men berätta det för alla stadens guider, det ger extra med procent för de är riktiga skvallerbyttor.
När du är färdig så kolla på kartan, det är markerat vart ni ska härnäst. Men passa på att handla riktigt ordentligt med saker. När du är redo så springa till markeringen på kartan.
Dreadnought
Prata med vakterna som står vid markeringen och be dem ta dig till Marquis så gör de det. Efter en väldigt lång scen så kommer Vossler att gå med i ert party som gäst. han ger er en karta över området. Du kan, om du vill, spara innan du fortsätter.
Inne i skeppet så finns en mängd alarm. Vissa ser du direkt, det är en massa infraröda strålar. Andra aktiveras först efter att du har passerat dem, de låser alltså in dig. Går du in genom ett larm så kommer upp till fyra soldater efter dig, ibland inga. Så valet är ditt om du vill ta omvägar eller slå dig fram.
Se kartan och ta dig mot markeringen. I det andra området du kommer till så befinner du dig i ett stort lastutrymme. Du kan här antingen springa ut genom någon av de östra portarna och där springa nordöst till ett kontrollrum och ta dig ner i “Berth”. Eller så springer du in genom dörren rakt in i Berth nere i lastutrymmet. Den långa vägen är enklast.
Efter att ha kommit in i Berth så når du snart dörren till Central Block. Här kommer det att svida. Sex stycken starka soldater, därav två Judges och en magiker, kommer att anfalla er samtidigt. När de äntligen är besegrade så ska du gå in i den lilla dörren i rummet, detta är fängelset. Här inne finns en affär, nyckelkortet, samt en Save Point. Glöm inte bort Ashe i ett av rummen. Hon har en mängd LP att fördela, se även över hennes utrustning.
Efter att ha gått ut så går alarmet. Det finns tre terminaler (varav två i lastutrymmet) som kan stänga av larmet i en minut. Du an antingen samla eftersom det kommer att krylla av fiender, eller fly. Ibland blir striderna lite väl jobbiga, speciellt då sex soldater anfaller samtidigt, och oftast fylls det på med nya hela tiden. Så R2-knappen är att rekommendera.
Du ska nu springa till stället där ni först kom in (se kartan). På vägen dit kommer Penelo att gå med i ert party, se över hennes License Board och utrustning. Väl framme så kommer Judge Ghis att hindra er från att komma vidare. När han är ur vägen så är ni åter i Bhujerba.
Prinsessan Ashe
Det första du bör göra i staden är att spendera eventuella Gil du har över, dock brukar det vara dåligt med det eftersom soldaterna i Leviathan ger så extremt lite. När du känner dig redo så ska du bege dig till Marquis (se karta).
Ni är efter scenen där ute i en gigantisk öken. Börja med att spara och ta dig sen upp i tornet. Men se upp för fällor, Bangle och Libra vore klokt att utrusta. Efter att ha korsat bron så dyker Vossler upp igen och slår er följe. Du kan efter detta bygga enormt långa Chains på de små Urutan-Yensa som kryllar på stället. Men undvik att sabba kedjan på de där små tomat-fienderna.
Vägen ut genom detta område är till väster. Det finns två utgångar, en lite längre norrut än den andra. Ta er dig för att komma till nästa ökenområdet, som lyckligtvis är lite mindre än det föregående. Oavsett vilken väg du tog dit så finns en Save Point. Du kan sen fortsätta västerut för att slutligen nå en försäljare. Gå sedan in i grottan för att få erbjudandet att spara – ta det!
Gravkammaren
Efter några steg möter du Garuda, som verkligen är något att bita i. När denna boss slutat flyga kan du ta dig upp för den långa trappan och spara. Undersök nu föremålet bakom dig – Way Stone – för att teleporteras in i byggnaden.
Nästa Way Stone du ser fungerar inte, så ignorera den. Gå istället ner för de små trapporna bakom Way Stone:n och spring längs med den långa gången. Plötsligt sliter sig väggen – Demon Wall – loss och närmar sig er. För att besegra den måste du vara riktigt snabb. Belöningen är en hemlig gång nedanför denna gång som leder till en kista som slumpvis innehåller Demonsbane Sword (ladda om spelet tills du får svärdet, så spara direkt efter du besegrat bossen).
Du kan dock helt strunta i bossen och svärdet, och istället springa till dörren och pusta ut på andra sidan. Men inte riktigt, där finns en till Demon Wall, och denna kan du inte fly!
Väl besegrad så spring vidare för en scen. Du befinner dig nu i en kammare med oerhört högt i tak. Du ser tre Way Stones, bara den första fungerar, den tar dig till början. Det kan vara tid att ta sig ut och spara, och kanske handla av köpmannen nedanför trapporna. Bakom Way Stone:rna finns en urna med en karta.
I den stora kammaren finns en trappa ner till norr, och en till söder. Börja med den södra för den är lite lättare. Ta dig ner för den så stöter du slutligen på en dörr. Där inne möter du lite tuffare fiender på din väg. I slutet finner du en något som lyser grönt i väggen – Southfall Pedestal. Detta aktiverar en vägg som sänks halvvägs, och några fiender anfaller dig. Way Stone:n bredvid dig kan du nu ta tillbaks upp ovanför trapporna.
Ta nu den norra trappan ner till nästa dörr som leder till en större samling små rum och gångar, med lite starkare fiender. Passa dig extra för Ragoh som ibland får för sig att explodera och göra stor skada på alla runt sig. I slutet av detta parti lyser ett rött sken i väggen – Northfall Pedestal. Nu kommer ytterligare några fiender att besegra.
Du kan nu åter ta dig ut (via två Way Stone-teleporteringar) och spara, det kan behövas för på andra sidan och ner för trapporna väntar Belias, the Gigas på att ha grillfest med er! När hans eld är släckt så se till att öppna din License Board och lära någon denna Esper (kostar bara 10 LP). Bara en kan lära sig den, så välj någon du använder ofta (eller så är det bara att byta in den karaktären då du vill åkalla Belias.
Ta dig nu in genom dörren som Belias vaktade. Gå ner för trappan, förbi Way Stone, och upp för trappan, för att se en scen. Du kan nu lämna stället via Way Stone:n i mitten. Se till att spara där ute, och ta sen trapporna ner för att få se ett par filmsekvenser och vanliga scener.