Vampire
Denna sida berättar om hur detta jobb fungerar. Om du vill veta hur man får rätt Asterix till Vampire-jobbet så läs på vår Sub-scenario-sida.
Abilities
En Vampire har abilityn “Genome Drain” som gör att de kan lära sig specialattacker som fienden utför och som drabbar den som är Vampire (eller har Support Abilityn “Genome Drain” – fås på Jobb level 13 med en Vampire).
Läser du i “D’s Journal” om fiender så kan du faktiskt direkt i texterna om varje fiende se vilka som har en specialattack som en Vampire kan lära sig. Alla med attacker vars namn stpår inom <> kan du lära dig! Till exempel kan det i texten stå “<Energy Burst>”. Då är det en attack fienden gör som en Vampire kan lära sig.
Det finaste med dessa förmågor är att om bara en i laget lär sig den så kan den användas av alla andra också även om de inte var Vampire just då attacken lärdes!
Alla Genome Abilities
Detta är en lista på de Genome Abilities jag hittills hittat. Jag skriver upp de jag finner så därför är listan just nu inte helt komplett.
- Curse (12 MP) – Sänker fysiskt försvar (P. Def.) och fysisk attack (P. Atk.) för en fiende med 25% i fyra rundor. – Lär dig av Magician, Wraith eller Ghost. Du kan också i kapitel 5 och fram lära dig den av Specter som finns i öknen utanför Ancheim och utanför Caldisla. Du möter dem bara på natten.
- Spray – Lär dig av Marine Devil ute till havs på kapitel 5 och fram.
- Venom – Lär dig av Red Flan.
- Wing Scales – Lär dig av Greath Moth.
- Firestorm (24 MP) – Fysiskt eldbaserad attack som gör 25% mer i skada än vanligt på alla fiender, och deras försvar sänks med 25% i tre rundor. – Lär dig av Flame Moth som finns i Temple of Earth.
- Tornado (16 MP) – Kraftig fysisk vindskada på alla fiender – Lär dig av fågeln “Rukh” i Miasma Woods i kapitel 5.
- Blizzard Blast (16 MP) – Fysisk vattenattack som träffar alla fiender för samma skada som en vanlig attack – Lär dig av Ice Golem, i kapitel 5 och fram finns han som vanlig fiende utanför Eternia, men bara på natten. Han gör inte attacken ofta, så ha tålamod.
- Dual Attack – Lär dig av Catamount (gult lejon).
- Chomp – 50% chans att en fiende får sin HP sänkt till 1 (funkar ej på bossar) – Lär dig av Valtora (gröndrandigt lejon), från och med kapitel 5 finns de på den halvmåne-formade ön ovanför Florem.
- Blaster – Lär dig av Zwart.
- Paralyzing Pollen – Lär dig av Alraune (liten rot/blomma).
- Fireball – Lär dig av D’gon.
- Bone Crush (2 BP) – Skada alla fiender lika mycket skada som de redan har skadats (t.ex. är max HP 2000 men de bara har 300 HP kvar nu så görs 1700 HP i skada med denna attack!) – Lär dig av Lord DeRosso i kapitel 5 och fram, eller av Skull Lancer i djupet av Mythril Mines (stället heter Underflow enligt kartan).
- Withering Silence (8 MP) – Fysisk attack med 75% chans att ge status Silence – Fienden Kobold i området runt Caldisla använder denna.
- Earthquake – Lär dig av Soil Eater.
- Rock Storm (16 MP) – Kraftig fysisk jordbaserad skada på alla – Lär dig av fienden “Megascolides” i Earth Temple, kapitel 5.
- Gastric Juices – Lär dig av Gastric Worm.
- Sandstorm – Lär dig av Sand Worm.
- Toxic Whirl (12 MP) – Kraftig giftbaserad skada på alla, medel chans att ge poison-status – Lär dig av fienden “Kaiser Cobra” i Earth Temple, kapitel 5.
- White Wind – Lär dig av Aero Lantern (måste kasta Charm på fienden först).
- Lullaby (12 MP) – Söver alla fiender, medel chans – Lär dig av Hamadryad (träd-liknande fiende) i Miasma Woods i kapitel 5. Du får inte somna av attacken för då lär du dig den inte, använd t.ex. accessory “Clothespin” för att inte somna.
- Hellfire (30 MP) – Fysisk eldskada på alla fiender – Lär dig av bossen Orthros, kapitel 5 och framåt.
- Deep Freeze (30 MP) – Fysisk eldskada på alla fiender – Lär dig av bossen Orthros, kapitel 5 och framåt.
- Aqua Regia (24 MP) – Stark skada på en person, sänker dennes fysiska skydd (P. Def) i fyra rundor – Lär dig av bossen Rusalka, kapitel 5 och framåt.
- Energy Burst (1 BP) – Kraftig fysisk typlös skada på alla – Lär dig av bossen Chaugmar, kapitel 5 och framåt.