image/svg+xml Ta mig upp

Black Waltz No. 3 (2:a)

HP: 1 292 MP: 344 Lvl: 9

Så besegrar du Black Waltz No. 3 (2:a)

Förberedelser:

Inga.

Striden:

Eftersom denna onde magiker inte kommer attackera prinsessan så tycker jag att du ska låta henne enbart använda sina magier för att hela de andra. Steiner och Marcus får puckla på med vanliga slag. Tänk på att om du vill kasta Cure på alla så kan du göra det genom att välja Cure och sedan trycka “R1” eller “L1”. Alla får då tillbaka lite hälsa, dock mindre än om du bara kastat en Cure på en av dem. Men detta kan vara bra att tänka på om alla tagit lite skada. Men detta ska du dock inte göra om nån tagit mycket skada, denne bör då snabbt helas med en egen Cure eller en Potion. Har Dagger Shell i sin arsenal av magier så skadar det aldrig att kasta den på Marcus och Steiner.

En liten ond attack som Black Waltz kan utföra bör jag varna lite för. Det är Freeze och den fryser en av dina kamrater till is. De kan inte göra nånting då men om de attackeras så splittras de i små skärvor och dör, oavsett hur mycket HP denne har. Denna lilla statusmagi ligger kvar en hyfsat kort stund och kan botas med en eldmagi, men nu är ju inte Vivi här.

Du bör som sagt alltid ha Dagger redo att kasta sina helningsmagier. Detta gör du genom att varje gång hennes attackmeny, kommer upp då hon är redo, trycka på TREKANT. Då hoppar turen över till nästa medlem som är redo. Anfall med denne och fortsätt låta Dagger vänta. Detta är perfekt för så fort nån skadas kan Dagger inom nån sekund kasta en Cure på den skadade. Men vill du utföra attacker med henne i alla fall så går det också bra men hon gör inte så mycket skada.

Denna match ska inte vara så svår och snart är den onde magikern besegrad.

Mer data om bossen

Värden
Se hur stark bossens olika värden är. Håll musen över de olika förkortningarna för att få en förklaring på vad det är.

AtkDefStrMagSprSpdEvaM.DefM.Evd
1710101044202113

Elementskada
Detta är de olika elementerna som finns, om du gör skada baserad på ett av dessa så påverkas skadan såhär:

FireWaterIceWind
ThunderHolyEarthShadow

Statuseffekter
X = immun mot, O = mottaglig för, ? = uppgift saknas)

PetrifyVenomSilenceDarknessTroubleZombieSafetyConfuseBerserkStopPoisonSleep
XXXOXXXXXXXO
RegenHasteSlowFloatShellProtectHeatFreezeVanishDoomMiniReflect
OOOOXXXXOXOO

Stjäl och tappar
Vad du kan stjäla – “Steal” – från fienden, eller vad den kan tappa – “Drop” – efter strid.
Vid sidan står hur stor chansen är (256/256 betyder att den alltid tappas, 96/256 är 37,5% chans, osv).

StealDrop
256/256Steeple Hat256/256
64/256Lightning Staff96/256
8/256Flame Staff32/256
1/2561/256