Statuseffekter

Under spelet kommer du och dina vänner att råka ut för olika tillstånd – negativa – som gör striderna lite svårare. Här får du en liten översikt vilka de är, hur de beter sig, och hur du botar dem (eftersom detta fungerar lite olikt i varje FF-spel).

Poison

Förlorar lite HP varje stridsrunda samt en HP för varje steg utanför strid. Se till att bli av med denna så fort du kan.

Botemedel:

Item:Magi:Strid slut?Dö?Inn/Tent?
AntidoteEsunaNejJaNej

Sleep

Sover och kan inte göra något. Försvinner automatiskt efter en stund, du är ju inte Törnrosa.

Botemedel:

ItemMagiStrid slut?Dö?Inn/Tent?
IngetIngetJaJaBehövs ej

Darkness

Dark i NES-versionen. Accuracy och Evade-attributen faller, alltså man får svårt att träffa fienden och att undvika deras anfall. Man lyckas träffa dem, men inte lika många gånger.

Botemedel:

ItemMagiStrid slut?Dö?Inn/Tent?
IngetLampJaJaBehövs ej

Mute

Tappar helt förmågan att tala och kan därför inte kasta magier. I senare FF-spel är detta tillstånd mer känt som Silenced.

Botemedel:

ItemMagiStrid slut?Dö?Inn/Tent?
IngetVoxJaJaBehövs ej

Stone

Förstenad, kan ej anfallas, räknas som död (så du kan bli game over om alla andra är döda eller också förstenade). Till skillnad från att vara död så börjar inte din HP om på ett när detta tillstånd botas.

Botemedel:

ItemMagiStrid slut?Dö?Inn/Tent?
Gold NeedleStonaNejHehe man kan inte dö när man blivit en sten =)Nej

Paralyze

Heter Prlyz i originalet. Paralyserad och kan inte röra sig eller utföra några som helst kommandon. Detta tillstånd försvinner av sig själv efter några rundor, men se vidare under botemedel för andra snabbare lösningar.

Botemedel:

ItemMagiStrid slut?Dö?Inn/Tent?
IngetIngenJaJaBehövs ej

Död

“KO” – spelaren är död. Du måste besöak en kyrka i en by, vilken som helst, och betala prästen för att återuppliva denna person. Jobbigt, ja men så är detta ett spel från slutet av 80-talet. Se i tabellen nedanför några alternativa sätt att bota detta tillstånd.

Botemedel:

ItemMagiStrid slut?Dö?Inn/Tent?
Phoenix DownLife1, Life2NejHehe …Nej