Jobb / klasser

I detta första Final Fantasy så spelar man inte som olika fördefinerade karaktärer/personer, utan i starten skapar du dina egna! Man ger dem namn och väljer sedan mellan ett antal olika jobb/klasser. Det finns sex olika klasser att välja mellan – tre offensiva och tre magiska.

Dessa klasser behåller man genom hela spelet. Lite längre in i spelet (cirka i mitten) så kommer alla jobb att “gå upp i level” och bli en starkare version av originalklassen.

På denna sida får du en god översikt över deras fördelar och nackdelar.

Warrior

En stark anfalls-fokuserad klass. Med det högsta värden för styrka (skada) och försvar så är detta nästan ett måste att ha i varje lag.

Uppgraderas till: Knight
Också översatt som: Fighter

Fördelar

  • Stark i anfall.
  • Kan ha de bästa rustningarna och svärden.
  • Tar lite skada av fiender.
  • Har mycket HP.
  • Kan senare lite vit magi.

Nackdelar

  • Dyr att utrusta.
  • Lär sig inte så starka magier.

Thief

Tjuven är lite oväntat inte kapabel att stjäla (i detta spel). Han är dock den snabbaste klassen, men tyävrr väldigt svag. När han blir Ninja så blir han dock mycket starkare och kan utrusta de flesta vapen och rustningar, samt använd till och med nivå fyra svart magi.

Uppgraderas till: Ninja

Fördelar

  • Ganska snabb.
  • Billig att utrusta.
  • Kan senare lite svart magi.
  • Blir en av de bästa klasserna som Ninja.
  • Kan alltid (nästan) rymma från strider.

Nackdelar

  • Rätt svag.
  • Extra svårspelad med i början av spelet.
  • Magierna de lär sig senare är inte så starka.

White Mage

Dessa kan kasta helande och hjälpande magier på sig själv och sina kamrater. Du kan återställa HP, bota sjukdomar, och mycket annat. De kan till och med göra stor skada mot odöda fiender med Dia-magierna. Vid olika levels öppnas tillgång till nya nivåer av magier, men alla måste köpas i de olika städerna.

Uppgraderas till: White Wizard

Fördelar

  • Kan lära sig alla vita magier.
  • Gör dig mindre beroende av Inn, Church och Items.

Nackdelar

  • Dyrt med magier.
  • Väldigt svag (har lite HP, tar mycket skada).
  • Kan ej använda så bra vapen eller rustningar.

Black Mage

Den svarta magikern kan kasta starka magier mot en eller flera fiender. De har också en del magier som hjälper dig få andra fördelar i strid, så som att göra dina karaktärer snabbare, eller göra fienderna blinda. Vid olika levels öppnas tillgång till nya nivåer av magier, men alla måste köpas i de olika städerna.

Uppgraderas till: Black Wizard

Fördelar

  • Kan lära sig alla svarta magier.
  • Kan ta död på många fiender på en gång med de starkare magierna.

Nackdelar

  • Dyrt med magier.
  • Väldigt svag (har lite HP, tar mycket skada).
  • Kan ej använda så bra vapen eller rustningar.

Red Mage

Klassen som kan allt, men inte är expert på något. En Red Mage kan kasta några (ej alla) av de mest grundläggande magierna både från den vita och den svarta skolan. Dessutom kan de bära svärd och därmed göra lite mer skada i strid. Den perfekta balansen gör stor nytta i början av spelet, men tyvärr tappar de sin glans mot slutet där de saknar de bästa magierna samtidigt som de inte kan använda de bästa vapnena.

Uppgraderas till: Red Wizard

Fördelar

  • Kan lite av både vit och svart magi.
  • Kan ha bättre vapen och rustningar.
  • Starkare i anfall än de andra magikerna.
  • Väldigt användbar i början av spelet.

Nackdelar

  • Ganska dyra magier.
  • Kan ej använda de bästa magierna.
  • Kan ej använda den bästa utrustningen.
  • Svag mot slutet av spelet.

Black Belt

Denna klass behöver inga vapen, dess bara händer är tillräckligt dödliga. De är som gjorde för anfall med sin styrka och snabbhet. De är inte lika starka som en Warrior, men å andra sidan behöver du inte lägga pengar på vapen.

Uppgraderas till: Monk (på mobil blir man “Master”).
Också översatt till: Bl. Belt (på mobil heter startklassen “Monk”).

Fördelar

  • Väldigt snabb.
  • Stark utan vapen.
  • Väldigt billig att utrusta.

Nackdelar

  • Väldigt svag mot fiendens attacker (tar lätt skada).