Sphere Break
Sphere Break är ett nytt minispel för Final Fantasy X-2. Det här är ganska svårt att förklara men jag ska göra mitt bästa. Enklast att fatta är ju så klart om man spelar själv, men “here goes”:
Inledningsvis så börjar man att lägga ut fyra egna mynt, så kallade “entry coins”, som man väljer själv. Runt om dem så dyker “border coins” upp. Vad det blir för siffra på mynten är helt slumpartad. I mitten av brädan ligger en “Core sphere”. Spelet går ut på att du ska ta så många border coins som möjligt. Du kan till exempel ha 20 rundor på dig för att ta 30 border coins. Inte nog med det, spelet går på tid! Men mellan varje drag så kan du ta en liten pause, så länge du vill.
På core sphere:n dyker det upp en siffra, säg 4. Nu gäller det för dig att du ska ta så många border coins som möjligt och den totala summan måste vara delbart med fyra. Man måste alltid välja en entry coin som första mynt, säg att det är 5. Min totala summa är nu 5, och det är inte delbart med fyra. Jag väljer nu en border coin, säg 6. Min totala summa är fortfarande inte delbart med 4, så jag väljer ytterligare en border coin, säg 1. Min summa, 12, blev nu delbart med fyra och då kallas det Sphere Break. Jag valde 3 mynt men bara två av dem var border coins, så jag får 2 poäng och nästa turn börjar. Dom valda mynten från förra gången försvinner och kommer tillbaks om ungefär fem drag. Alla med numret 9 försvinner och övriga stiger med ett, utom dina entry coins och core spheren:n, för den byter siffra totalt. Och så är det bara att börja från början.
Alltså det hela går ut på att du ska få ihop en summa som är delbart med siffran som visas på core sphere i mitten. Spelet blir svårare ju fler border coins som försvinner och ibland lyckas man inte med att få ihop en summa som är delbart med siffran i mitten. Det är då man förlorar, eller om alla border coins försvinner. Entry coins försvinner dock aldrig, men du får heller inga poäng för att välja dom.
Till dom mer avancerade reglerna: säg att du tog totalt 3 mynt en turn, lyckas du med att ta 3 mynt igen nästa runda så får du ett echo. När du får ett echo så får du 1 gånger den poäng du lyckades ta det draget. Får du fler echo så växer det till 2x, 3x, 4x, 5x osv. Men tar du inte det antal mynt som du gjorde förra rundan återställs echo till noll. Alltså echo = vägen till vinst. Det finns även multiplier echo, med det så ska din summa vara delbart med samma tal för att på samma sätt öka din poäng. Båda dessa echo:s kräver att du har med ett mynt med just den egenskapen bland dina entry coins. Vissa mynt har även andra egenskaper i form av items, gil eller plus/minus bordercoins. Så att välja rätt mynt kan göra det lättare för dig att vinna.
Sidans info: StenUlf – design och ändringar: Webmaster.