image/svg+xml Ta mig upp

Theif

En klass som enligt traditionen borde ge bäraren möjlighet att stjäla från fiender och är dessutom den smidigaste klädseln vilket resulterar i dåligt skydd. Tjuvar attackerar dessutom två gånger för varje “attack”.

Hittas

Du har den från start, Rikku börjar med den utrustad.

Abilities

AbilityAPMPBeskrivning
Attack00Slår fienden med två slag.
Steal00Stjäl ett av en fiendes två olika items.
Flee100Alla flyr från striden direkt.
Slowproof200Man blir immun mot “Slow”.
Pilfer Gil302Stjäl Gil av fienden.
Stopproof400Man blir immun mot “Stop”.
First Strike400Låter dig attackera först.
Pilfer HP6010Absorberar HP från fienden till sig själv.
Pilfer MP6010Absorberar MP från fienden till sig själv.
Initiative600Ökar chansen för “Pre-emptive Strike”.
Item Hunter600Ökar sannolikheten att få items efter en strid.
Borrowed Time10016Orsakar “Stop”-status på fienden.
Sticky Fingers12020100% sannolikhet att lyckas stjäla samtidigt.
Master Thief14020Gör det lättare att stjäla ovanliga objekt.
Steal Will16018Får fienden att tappa lusten att slåss och därför flyr den.
Soul Swipe16012Orsakar “Berserk”-status på fienden.

Ordning

Alla abilities kan inte läras med en gång, man måste öppna upp dem i rätt ordning genom att lära sig andra abilities först. Här är en lista över vad de olika låser upp.

  1. Pilfer Gil ==> Pilfer HP, Sticky Fingers, Soul Swipe
  2. Pilfer HP ==> Pilfer MP
  3. Sticky Fingers ==> Master Theif
  4. Soul Swipe ==> Steal Will
  5. Flee ==> Item Hunter
  6. Item Hunter ==> Slowproof
  7. First Strike ==> Initiative
  8. Slowproof ==> Stopproof