Samlartips

Grinding – Att grinda, eller samla, eller levla – kärt barn har många namn. Det är en typisk JRPG och Final Fantasy-aktivitet som går ut på att gå runt och runt för att hamna i strider som ska ge dig mer pengar, erfarenhet, starkare magier, eller liknande.

Här är en mängd samlartips inskickade av Robin Halvarsson.

Värld 1

Stränderna mellan Vindtemplet och Torna-kanalen har extra starka monster som Big Horn, Tatou och Bandersnatch. Perfekt om man vill förbereda sig på bossen i Torna-kanalen.

I Jachol’s grotta finns det två sorters gnagare, Nutkin och Skull Eater. Nutkins ger 1 ABP, medans Skull Eater ger hela 8 per styck och hyfsat med erfarenhetspoäng. Tyvärr har Skull Eaters en förmåga att fly fältet, så man får vara snabb. Ett tips är att ha minst en Geomancer i gruppen då de är extra effektiva mot detta monster.

Det sista monstret värt att nämna är Prototype, som finns på en ö på södra halvan av världskartan, ungefär i mitten av alla små öar som förbinder kontinenterna. Denna mekaniska best påminner väldigt mycket om Omega, en superboss som dyker upp flera gånger i Final Fantasy-spelet. Och likt Omega är den verkligen inte en promenad i parken. Den har till och med ett ess i rockärmen när den dör genom att explodera, så om bara en karaktär är vid liv så är det game over. Vinner du får du 500 Exp och 4 ABP. Ett tips från Oskar Österling mot just Prototype är att använda förmågan Control på den, då kan du välja att explodera den på sig själv. Denna fiende kan också lära dig Blue Magic Missile, Burn Ray, och Explode.

Här kommer ett tips från Oskar Österling – I den första världen när du fått luftskeppet flyg då ner till Cresent Island, där kan du möta en fiende kallad Black Flame den ger mycket Exp och ABP.

Värld 2

I slottet Bals källare finns det en fiende vid namn Objet d’Art som ser ut som en riddarrustning utan ben. Dessa fiender är inte så värdefulla en och en, men får man flera på samma gång så kan man få upp till 8 ABP! Det kanske inte låter så lönsamt, men dessa riddare har en svaghet för Level 5 Death, så har din blåa magiker lärt sig den så är det ingen dum idé att stanna kvar en stund i detta område.

Tidigt i Galuf’s värld kommer man till ett slott med ett rum med en massa vapen instängda bakom barriärer. På vägen till det rummet är risken stor att du stöter på en Shield Dragon. Är du oförberedd är det ingen mening att ens försöka vinna denna strid, men lyckas du vinna får du hela 2,500 erfarenhetspoäng!

Värld 3

Här är ett tips från Oskar Österling på hur man kan få en massa ABP, och då snackar vi massa! I Phoenix Tower när man går i trapporna så kommer man efter ett par steg fram till ett rum med två krukor, en på vardera sida. En innehåller pengar och den andra ett monster som heter Magic Pot. Den säger “Give me Elixir” så ge honom en Elixir så belönar han dig med 100 ABP. Ibland räcker det inte med en Elixir, då får du kasta fler, eller använda förmågan Mime om du har fått Mimic-jobbet. Tyvärr kan du bara besegra en kruka en gång, så det är bara de som finns här i Phoenix Tower du kan tömma på ABP.

The Void

Tips från Bobby Westberg: Glöm inte så klart hela slutdelen (The Void). Överallt här kryllar det av starka fiender som kommer att bada dig i Exp, Gil och ABP. I den allra sista kristallgrottan får du runt 30 ABP av alla fiendegrupper du besegrar (men tyvärr ingen Exp)! Du kan inte använda Time Magic Teleport ut härifrån, men om du går (eller flyr) tillbaka till slottet i The Rift så kan du använda den för att snabbt komma tillbaks till värld 3 igen.