Recension

Det var 1998 och det enda som existerade i spelnytt var Super Play. Det var året efter att storsuccén Final Fantasy VII släpptes och man läste flitigt alla små förhandstittar om Final Fantasy VIII. I denna tid så var Starcraft stort och Super Play skrev sina 2 till 3 långa sidor om framtidens kommande RPG spel. Det var spel som Alundra, Xenogears och Wild Arms. Sen en månad så kunde man läsa om Brave Fencer Musashi, en mystisk ung pojke som inte kunde återvända till sin hemvärld förens han hade räddat ett kungarike och en ung vacker prinsessa. Det lät som ett helt vanligt RPG spel som fanns ute på marknaden men här så hade man dubbla svärd, pratande figurer och en stor befolkning med olika känslor och mål.

Sen kom dagen när jag väl köpt Brave Fencer Musashi och man hade ett cloud-svärd och ett mindre smalt sephiroth-svärd som var en gudomlig känsla. Men innan jag skulle börja njuta av spelet så var det Final Fantasy VIII demot som var viktigast i det tillfället.

Det utspelar sig i Allucate Kindom där Musashi blir tillkallad från en bincho kristall av prinsessan Fillet när kungariket är i fara. Han får svärdet fusion till sitt korta äventyr som består av att hämta det större svärdet lumina vid spiral tower så att hotet från Thirstquenchher Empire försvinner. När han väl är tillkallad så är han endast en ung pojke och han har inget minne av att han räddade riket för 150 år sedan från ett stort monster. Han tror att efter han har hämtat lumina så är allt i sin ordning så att han kan åka hem. Men när han väl kommer tillbaka till slottet så blir prinsessan Fillet kidnappad av Rootrick från Thirstquenchher Empire. Nu börjar det stora sökandet av prinsessan Fillet och kampen om att besegra Thirstquenchher Empire.

Detta spelet är det första RPG-spelet (som jag vet) med röstskådespelare och det är även ett Action spel. Spelet är också uppbyggt att det är timbaserat, jo man måste sova lite då och då så att man får tillbaka styrkan så att man inte blir tröttare och segare. Kamera vinkeln är låst utanför den lilla staden Grillin’ Village men kan användas när du väl är inne i staden genom att snurra runt Musashi. Med svärdet fusion kan man absorbera fiendens krafter och använda dem mot fiender som är väl användbart i spelet.

Grafik 4 / 5
Snyggt är det helt klart, bland den bästa grafiken det släpptes 1998.

Ljud 4.5 / 5
Bra och underbara melodier och Musashis röstskådespelare är väldigt bra.

Kontroll 3.5 / 5
Den kan krångla vid vissa kameraflyttpositioner och man kan nästan aldrig välja sin egen kamera vinkel.

Spelglädje 4.5 / 5
Man är ständigt på rörelse och det är ett väldigt roligt spel.

Totalt 4 / 5
Det är lätt ett suveränt spel som har en otroligt rolig story. Det är faktiskt synd att Square vid denna tid inte gjorde det 100% röstskådespeleri, piffa till någon FMW film i vissa scener och gjorde den 2-skivig. Fast allt kan ju inte gå ens väg och man får nöja sig med de fantastiska resultaten. Men jag rekommenderar att ni kör igenom detta spel för det är det helt klart värt.