image/svg+xml Ta mig upp

System

FFII funkar väldigt annorlunda från det första FF-spelet, och alla andra FF-spel också egentligen. Så här funkar detta spel:

I FFII så får man för första gången bekanta sig med unika karaktärer som har en egen historia och som själva utvecklas med spelet. De pratar och diskuterar med varandra och andra. I det första FF-spelet så saknades detta helt.

Man slåss i turer, som vanligt, och kan beroende på hur snabb man är träffa olika många gånger.

I grunden är alla lika bra på alla vapensorter, men ju mer man använder ett slags vapen (svärd, stav etc) så blir man bättre. Alltså man går upp i level för den sorten. På detta sätt kan man själv bestämma vem som är bra på vad, ett tips är dock att inte sätta alla på att använda svärd, men sätt gärna på alla sköldar och ge Maria en stav eller ett spjut.

Att gå upp i level är svårt för det finns ingen level här. Man kan dock få mer HP genom att skadas i strid, få mer styrka genom att slåss mycket, mer MP genom att kasta mycket magi. Det är svårt och folk hamnar lätt efter (när min Firion och Gus hade över 200 HP så hade min Maria bara 26 HP).

Magisystemet funkar så att du köper magier som sen individuellt (precis som vapentyperna) går upp i level då du använder dem. Så du köper alltså bara en Cure och kan sen nå Cure 2, Cure 3 osv med denna.

Du måste utrusta din gubbe med ett Item (upp till två) för att han/hon ska kunna använda det i strid.

Att bo på Inn är dyrt, om du skadats mycket då man betalar för antal HP och MP man ska helas (1 Gil = 4 HP. 1 Gil = 1 MP).

Det finns även ett unikt ordsystem i spelet. När någon pratar om något så kan du komma ihåg vad de pratat om för att kunna fråga andra om detta. Man måste kunna vissa “nyckelord” för att komma vidare i spelet.

I denna remake har många saker ändrats, förbättrad grafik och musik, och man har lagt på snygga FMV-sekvenser.