+ fler guider ×
Bli medlem
Inloggad som ...
Inloggningstid: ??

Guiden – del 5

Stilshrine of Miriam

Efter att ha pratat med profeten i Mt. Bur-Omisace så ska du ta dig tillbaks till de snöiga bergen. Det är nu väldigt god tid att skaffa Golden Amulet till så många du orkar, även magiska rustningar (Magick Armor) samt några Ice Shield vore underbart. Framöver kommer du nämligen att stöta på rätt hårt motstånd, så att samla kan vara på sin plats. Med Teleport Stones kan du med kristallen ta dig vart du vill i Ivalice (där du redan varit) och sen tillbaka. Hundarna i början av Golmore Jungle tappar ofta Couerl Pelt, som säljs för nästan 500 Gil styck. Du kan även göra ett gäng Hunts för att tjäna Gil. Om inte de tre du kör mest med har en varsin Quickening så är det god tid att skaffa det nu.

När du är redo, oavsett om du samlat eller ej, så lämna Mr. Bur-Omisace och spring söderut över bergen. Vid det allra första vägskälet ska du ta den östra vägen norrut. Efter detta kommer du till ett område med två vägar västerut, ta den sydligaste av dessa. Du kommer nu till en Save Point. Spara och fortsätt sen söderut tills du lämnar bergen och kommer till det mäktiga Stilshrine of Miriam.

Spring hela vägen framåt så kommer du till en Save Point. Spara och gå sedan in genom portarna. På andra sidan hålet i golvet så finns en pedestal. Utrusta den person du styr med Dawn Shard och rör sen pedestalen för att teleporteras iväg. Du möter där direkt en stenjätte som kan vara lite lurig. Tyvärr kommer det att komma många fler sådana. Utanför rummet väntar tre väldigt tuffa drakar, antingen försöker du sänka dem eller så flyr du hela vägen in genom porten längst bort.

Ta dig upp för trapporna så kommer ett stenansikte att anfalla. Sväng av åt valfritt håll och följ korridoren, två stenjättar kommer här. I slutet så ska du åter utrusta huvudpersonen med Dawn Shard och röra Way Stone:n. Spring nu tillbaks ner till drakarna och sväng direkt åt vänster eller höger och ta de nya trapporna ner till en dörr.

Detta rum är tomt på fiender, och det finns en grön kristall. Dock är den lite ond, och fungerar inte fören du spöat den. Fördelen är att den är stillastående, dock är dess magier väldigt starka. Anfall i omgångar, spring sen iväg upp för trapporna och hela er. Shell och Haste är bra att ladda med. Hi-Potions är att föredra framför sega magier. När du besegrat kristallen så kan du spara.

Spring nu ner för trapporna i mitten så kommer du till en väldigt knivig kammare. Om du är lika feg som jag så besegrar du fienderna en och en och sparar efter varje fiende. Med lite otur stöter du på Negalmuur som är en väldigt kraftfull och seg Rare Game.

I kammaren ska du röja dig förbi alla fiender och ta den vänstra vägen (söderut). Här väntar en Darkmare med 15 000 i HP – två länkade Quickenings med Inferno sänker den nästan. Du kan under striden återvända och hela dig vid Save Point:en. Gå sen ner för trappan och undersök svärdet för att öppna den norra vägen. Spring dit och rör Way Stone:n för att komma tillbaks till början. Nu har porten nedanför den västra trappan låsts upp, så spring dit och öppna porten.

Här inne tar du av åt höger. Spring och undersök den staty som står där en bit bort. Välj att vrida den en gång “anticlockwise” (moturs). Det finns tre sådana statyer här nere, och alla ska pekas mot mitten av byggnaden (se kartan). Spring sen ner för en trappa och in genom en dörr. Besegra en bunt zombies och ta nästa dörr. Upp för trappan till vänster och fortsätt upp för nästa trappa däruppe tills du är högst upp. Här finner du en ny statys som även den ska vridas en gång moturs.

Spring sen ut till mitten av byggnaden, vid den gigantiska statyn. Du kan passa på att smita iväg och spara för snart kommer en boss. Se till att ingen har på sig tung rustning för då kommer de få automatisk “Slow” på sig. När du är redo fortsätt höger här ute i mitten, och ta en trappa ner. Där nere finner du en dörr till ett rum där Vinuskar väntar på er.

Fortsätt ut ur rummet så hittar du sen en urna med en karta i. Du finner även den sista statyn som även den ska vrida moturs. Efter detta så ska du springa tillbaks till start (snabbaste vägen är att ta den norra dörren ute vid kolossen). Gå sen söderut till slutet av rummet där en Way Stone finns. Efter att ha teleporterat dig så ta trappan österut där du kan spara på den där kristallen du besegrade tidigare. Gå sen tillbaks och fortsätt söderut mot svärdet som nu är borta så att du kan springa upp för en trappa och in genom en dörr.

Här inne står Mateus och väntar på er, spelets andra Esper (om man bara följer storyn). Ta den södra dörren ut sen. Efter en scen där så ska du återvända till Mt. Bur-Omisace. Spara innan du fortsätter. Passa även på att handla. Spring sen in i templet och möt Judge Bergan.

Den oändliga vandringen

Efter en scen så står du nedanför templets trappa. Framför dig står en kort man, en Acolyte, som du ska prata med för att få ett Key Item som behövs för att kunna få den hemliga Espern Zeromus (ja, ondingen från FFIV). Sen kan du teleportera dig via en kristall tillbaka till Rabanastre. Förbered dig på en oerhört lång och svår vandring genom att köpa på dig nya och bra saker.

När du är redo att ge dig av så ta Eastgate ut mot Estersand. Spring här nordöst till det lilla soldatlägret. Fortsätt in mellan bergen till en labyrint. Spring öster här så når du Nalbina Fortress. Här kan ni spara och handla. Lämna sen Nalbina och bege er vidare. I det nya området så ska du ta dig sydväst tills du når området Babbling Vale där en Save Point finns.

Lämna Babbling Vale via den nordvästligaste utgången. Följ sen vägen så når du efter ett tag en hängbro som leder dig in i skogen. Spring nordöst så hittar du en Save Point. Spring sen norr och sedan öst i det området för att hitta en urn med en karta i. Fortsätt österut så kommer du senare ut ur skogen och fram till en stor port. Prata med Mooglen framför porten så berättar han att du måste hämta hans nio arbetare. På kartan har det markerats vart alla finns, så spring och prata med dem alla. När du stött på de sista så frågar de om du vill följa med till porten direkt, svara ja om du inte vill gå själv. Prata med Moogle-bossen för en liten gåva.

Fortsätt er långa vandring för att nå Phon Coast. Spara där och spring sen ut på stranden. Ta er sydöst så når ni efter ett tag Hunter’s Camp, ett område för Hunters. Här finns en tavla med Hunt-annonser, en riktigt bra affär, samt en Save Point. Känner du för att samla LP, EXP och/eller Gil så är detta ett utmärkt tillfälle att ta en liten paus från storyn. När du är redo så ska du fortsätta norrut. Ute i öknen igen så är det nordöst ni ska.

OBS!
I öknen finns ett område med 16 stycken kistor! Men öppna dem absolut inte! Om du gör det så kan du nämligen aldrig få spelets bästa vapen – Zodiac Spear. Detta är den sista varningen för sådana kistor du inte får öppna.

Efter att ha tagit er ut ur öknen så får ni chans att spara. Fortsätt in i Tichita Uplands. Ta er österut här så stöter ni snart på ytterligare en Save Point. En pojke står där vid någon som ser ut att ha dött. Prata med honom för att få en nyckel in i en grotta samt en lite udda Hunt. Ta dig sen öster ut och sedan så långt norrut du kan för att hitta grottan du nu ska in i.

I grottan ska du springa norrut tills du når en port. Använd nyckeln för att låsa upp den och bered dig på en boss – Mandragoras. När de små ettriga liven är ur vägen så ta någon av sidodörrarna i rummet. Följ korridoren norrut så ser du en Save Point. Detta är ytterligare en Crystal Bug, men som nu borde vara betydligt enklare för er att sänka än den i Stilshrine of Miriam. Besegra den och spara sen.

Ta den högra dörren ut ur rummet, och nästa dörr in till ett rum med en bunt zombies. Spring sen ut genom dörren som tar er in i grottan, håll där höger för att hitta en urn med en karta i. Fortsätt sen norrut. Nå når till slut en dörr som leder in i ett rätt stort komplex med huvudlösa riddare överallt. Fortsätt norrut härinne för att nå ett stort rum med en boss i: Ahriman.

Ta rummets högra dörr ut i en korridor. Följ den runt och fortsätt norrut. Gå upp för trapporna och aktivera hissen för att åka upp till den friska luften. Här kan ni spara och sen ta er ut via dörren.

Archades

En försäljare finns runt hörnet, han säljer Embroidered Tippet som ger dubbel EXP. Fortsätt längs gatorna ända tills du kommer till en trappa som vaktas av två vakter. Säg till dem att du har ett intyg. Balthiers kompis Jules kommer då fram och säljer information för 1500 Gil, du måste köpa denna för att komma vidare. Du ska nu springa till bron du passerade förut, där står en man och pratar med en Seeq. Mannen kallas “Lucky Man”. Gå efter detta till Jules och berätta vad han sagt. Nu ska du leta upp Beasly som finns sittandes i ett hörn mellan bron och vakterna där det är många små korsande gator mellan höga mörka pelare. Efter att ha pratat med honom så vänd tillbaka mot vakterna för att prata med Jules, men han sitter nu precis framför er på ett gäng lådor. När du pratat med honom så kan ni smita upp till Archades övre delar.

Följ vägen här uppe för att få se en scen med Balthier. Du kommer nu att kunna handla rätt rejält för här finns alla typer av affärer, men spara 2500 Gil för du kommer behöva dem lite senare. När du är redo så gå till vapenaffären (se kartan) och prata med taxiguiden (“Cab Guide”) som står nedanför en liten trappa precis mittemot vapnaffären. Jules kommer nu och vill ha 2500 Gil, även dessa måste ni betala för att kunna komma vidare.

Människo-memory

Nu ska du para ihop människor för att få åka taxi. Du behöver para ihop nio stycken, i hela staden finns 28 stycken par. Så det är inte så svårt, men det kan ta en stund. Ett tips är att prata snabbt med alla för då kan du se deras namn nästa gång du står nära dem. Namnen visar på vilka som hör ihop, t.ex. “Wanna-be-Judge” och “Judge’s wife”. Eller så kan du läsa varje berättelse och para ihop dem. För att para ihop folk så måste du först prata med någon som har en liten text i sin dialog markerad gul. Du kan då välja att minnas texten och sen när du pratar med någon utan gulmarkerad text så kan du välja att matcha denne med det du memorerat eller inte. Om du matchar rätt text med rätt person så får du en Chop. När du fått nio stycken Chops (spelet säger till då) så gå till taxin igen och prata med guiden och välj “Take me to Tsenoble” för att komma vidare.

Draklor Laboratory

Efter att ha kommit fram med taxin så kan du ta och spara. Följ vägen framåt för en scen. Gå nu tillbaka söderut för en till scen. Prata nu med taxiguiden och välj alternativ två (“You know where to go.”) så kör de er in i labbet. Du kan inte återvända ut härifrån så se till att lämna en extra sparning utanför så att du kan spela om därifrån utifall det skulle visa sig att du saknar items eller utrustning.

Spring norrut här inne så kommer ni till en hiss. Ta den till våning 67 (undersök panelen bredvid hissen). Sväng här till vänster och spring norrut till en dörr där du hittar en karta och en nyckel för att komma vidare. Efter detta kommer den lilla kartan (“battle map”) att vara brusig, så den kan ni inte dra nytta av längre. Använd istället den stora kartan på SELECT-knappen för att navigera er.

Lämna sen rummet och ta den första dörren till höger i korridoren. Där inne kan du spara. Men kom ihåg att inte spara över din senaste sparning utifall det blir för svårt här inne. Gå sen ut och ta nästa dörr i korridoren. Välj att ändra på “Bulkhead control”. Återvänd nu till hissen och ta den upp till våning 68. Vill du samla så gör det innan du tar hissen, för det kommer att koma ut oändligt med soldater från den, och du har ju en Save Point i rummet runt hörnet.

På våning 68 så ska du springa österut och sedan norr. Du ska in i rum 6803 runt hörnet och ändra en “Bulkhead control”. Spring ut ur rummet och ta av åt vänster, ta första till vänster i korridoren och följ den. Runt hörnet till vänster finns rum 6804 som du nu ska in i för ytterligare en “Bulkhead control”. Nu ska du springa till det sydvästligaste rummet – rum 6811 – på denna våning (se kartan). Där finns en till “Bulkhead control” att ändra på. Lämna det rummet och ta av åt vänster och spring sen norrut i den korridoren och ta första åt höger för att komma till den södra hissen. Ta den hissen till våning 70.

På våning 70 så kan du spara. Till öst finns ett rum med en kista som innehåller en Hastega Mote eller en Pheasant Netsuke. Ta sen trappan upp för att möta Dr. Cid. När du fått honom till flykt så visas en rätt lång scen och ni får ett nytt mål.

Navigation: