image/svg+xml Ta mig upp

Om Chrono Trigger

I Squares kontor, vintern 1994, smiddes planer. Herrarna på jätteföretaget som precis släppt spelklassiker som Final Fantasy VI (som hade revolutionerat spelvärlden) hade ett nytt äss i ärmen. Ässet hette Chrono Trigger, och skulle bli en av de sista men också bästa titlarna till Super NES. Det som är så unikt med spelet och som gör det så bra är att både Enix och Square har varit med och gjort det här spelet tillsammans. Vem vet, kanske ett av de här spelet var ett argument för att Square och Enix att slå ihop sig till sist?

De bästa av de bästa medarbetarna på Square valdes rördes om i en gryta. Nasir Gebelli, som programmerade Final Fantasy I-III, stod för den mesta programmeringen. Genierna Yasonuri Mitsuda och Nobou Uematsu fick stå för musiken. Dragon Quest-författaren Yuji Horii skrev det klockrena manuset. Dragon Quests Akira Toriyama (som även tecknat kända mangaserier som Dragon Ball och Dr. Slump) stod för karaktärsdesignen. Med alla dessa personer som nyckelarbetare var det förstås otroligt många som såg fram emot det här spelet redan innan det släpptes. När spelet till slut anlände var många övertygade om att det här var ett av världens bästa rollspel.

Karaktärerna är levande, personliga och fullständigt bedårande. Vem glömmer inte till exempel den sentimentala roboten Robo, den hjältemodiga grodan Frog eller den halvonda Magus? Miljöerna är de minst lika förtrollande. Den mörka medeltiden, den dystra framtiden, eller den naturrika stenåldern får mig bara att ligga och tänka tillbaka på den tiden då Squares kreativitet stod på topp.

Det nya, uppiffade stridssystemet hade (och har fortfarande) en hel del fördelar. Den bästa, och klart sagt den mest användbara är att man ser alla fienderna på skärmen när man går, istället för att de ploppar fram från “ingenstans” (även kallat “random encounters”). Att inte Square använder funktionen till sina nyare spel (undantag Kingdom Hearts) är ju lite av ett mysterium. Musiken blev också som man kan vänta sig fullkomligt underbar. När två av världens bästa spelkompositörer, Nobou Uematsu och Yasonuri Mitsuda slår sig samman kan det faktiskt inte bli annat än bra. Spelkänslan är fantastisk, storyn fängslande (även om det inte, är särskilt mycket dialog alls jämfört med de nyare spelen). Spelet är precis lagom långt, innehåller en mängd sidouppdrag och är framförallt varierande.

Så här kan jag fortsätta i åratal. I Chrono Trigger är verkligen det mesta klockrent. Spelet är verkligen i klass med de bästa delarna i Final Fantasy-sagan. Jag tror faktiskt att jag till och med personligen kan utnämna det till ett av de bästa rollspelen någonsin! Och jag är säker på att det finns en hel uppsjö av människor som håller med mig.

Sugen på spelet? Det kan vi förstå. Men tyvärr finns det inte släppt i Europa. Men det kan importeras till SNES eller PS1 (FFIV medföljer då) under namnet Final Fantasy Chronicles. Men det är dyrt och man behöver ombyggda maskiner. Det finns sen så klart det olagliga alternativet: emulatorer. Med en bra SNES-emulator så kan man ladda hem spelet via nätet och spela. Eller med en bra PS1-emulator, så kan man spela spelet utan en modifierad konsoll. Det räcker med lite sökningar på Google, en pop-up blockerare (mycket reklam) och en massa tålamod (många bluffsajter) för att få hem allt. Lycka till, detta är ett spel man inte får missa!