image/svg+xml Ta mig upp

Rusalka (3:e)

HP: 65 000 MP: ? Lvl: ?

Så besegrar du Rusalka (3:e)

Vi rekommenderar level 68 på ditt party för denna boss.

Detta är totalt sett ditt tredje möte med denna boss, nu i kapitel 6. Läs tipsen på det förra mötet.

Denna gång har bossen mer HP och jag upplevde den som väldigt mycket svårare. I förra mötet gav jag rådet att ignorera alla Rusalka-kopior då de kommer upp. Men efter två försök på bossen så lyckas jag inte ta den, det blir helt enkelt för många och för kraftfulla anfall. Så slå ut några av kopiorna (använd Examine med en Freelancer, de med 10 000 i max HP är kopior).

“Ice Charm” är ett måste på så många som möjligt, helst alla. Har du någon som kan använda en sköld och du har sparat din gamla “Iceflame Shield” så är den perfekt (den nollställer alla eld- och vattenbaserade attacker).

Om du lärt dig Support Abilityn “Abate Water” med en White Mage så är den också bra att ta med. “Angelic Ward”, också från en White Mage, är inte heller fel då den kan sänka skador som görs mot er.

Bossen gör många attacker, vanliga fysiska som skadar en person med 1500 – 2000 HP. Och så har vi Aqua Regia som gör nästan 1000 HP men samtidigt försvagar personens försvar.

Special Moves redo vid starten av striden är nödvändigt. Jag såg också till att lära mig Curse med en Vampire, den hjälper till att öka era skador och sänka bossens skador på er.

Jag gjorde också lite ändringar i mina jobb. Jag hade en nästan fulltränad Arcanist med Black Mage som supportjobb. Och så hade jag en nästan fulltränad Spiritmaster med White Mage som supportjobb. Arcanist gav mig tillgång till “Black Magic Amp” (öka skador och kostnad för svart magi) och “Save BM MP” (lägre MP-kostnad för svart magi), och “Sacrifice” (offra 25% av max HP för att kraftigt öka skador av svart magi). Detta gjorde så klart att min Arcanist kunde kasta extremt skadliga Thundagas på bossen, runt 5000-6000 i skada per gång. Detta underlättade det för mig då bossen förökade sig.

Min Spiritmaster, med White Mage som supportjobb, hade också flera fina trix som hjälpte. Förmågan “Fairy’s Aid” kastade jag på min Arcanist som då gjorde ännu mer element-skada i fyra rundor. Jag använde också “Greater Spirit Ward” på alla för att sänka element-skador på mina gubbar. Dessutom hade jag support abilitien “Holy One” som gör att alla vita magier ger 250% bättre effekt. Så jag behövde bara kasta Cura för att hela alla mina kamrater till fullt liv.

Den som kastar svart magi kommer fort gå tom på MP med denna strategi, så tveka inte att kasta en massa Turbo Ethers. För mig gick det åt över fem stycken.

Ett annat fint knep att använda är om du har en Templar som lärt sig “Rampart”. Kasta den direkt då bossen använder “Seep” och försvinner. När bossen så gör sin “Dark Flow” så skadas ingen av er. Detta upptäckte jag vara en verklig spelvändare som tillsammans med Spiritmaster + Arcanist-tricket gör denna strid väldigt mycket enklare.

Jag har inte provat detta själv än men i Whiterwood (skogen nordöst om Florem) innehåller en blå kista som gömmer ett spjut som heter “Longinus” och det är extra dödligt för Aquatic (gör 50% extra i skada).